خیز ترکیه برای جلب دوستی نظام سوریه

خیز ترکیه برای جلب دوستی نظام سوریه
دوشنبه 28 تير 1400 - 20:14

ناظران مسائل منطقه می‌گویند، به نظر می‌رسد سخنان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مراسم تحلیفش، که طی آن به ترکیه درباره پیامدهای تعرضش به ملت سوریه هشدار داد، مثمرثمر بوده است.

العالم- درگوشی

ترکیه تحت ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان معتقد است از سرگیری روابط با نظام سوریه یک راه‌حل برای پایان دادن به مشکلات سوری‌ها در کشورشان و ترکیه است.

نظام ترکیه همچنین نظام سوریه به ریاست‌جمهوری بشار اسد را که با آراء ملت سوریه انتخاب شد را نظامی قانونی می‌داند.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری‌خواه" ترکیه به تازگی طی اظهاراتی بی‌سابقه و جنجالی، از تجربه‌های شکست خورده‌ رجب طیب اردوغان در سوریه گفته و تاکید کرد که "ترکیه تنها از طریق آشتی با دمشق می‌تواند از شر تروریسم رها شود".

قلیچدار اوغلو گفت که او نژادپرست نیست ولی آوارگان سوریه را کمتر از دو سال به کشورشان بازخواهد گرداند. او همچنین متعهد شد که این اقدام را به صورت مسالمت‌آمیز صورت می‌دهد و به سمت دمشق دست آشتی دراز می‌کند و نظام سوریه را به رسمیت می‌شناسد و به اقدامات تنش‌زا علیه ملت سوریه پایان می‌دهد.

او تصریح کرد که با جدیت و از طریق تماس مستقیم با نظام دمشق در حل بحران سوریه و رایزنی با آن درخصوص آوارگان، در حل بحران سوریه سهیم خواهد شد. او تأکید کرد که آوارگان سوریه هزینه سنگینی بر اقتصاد ترکیه تحمیل کرده‌اند و شمار آوارگان سوری در برخی از شهرهای ترکیه از جمعیت بومی آنها بیشتر است. این رهبر حزب معارض ترکیه از اتحادیه اروپا خواست به مسئولیت خود در برابر سوری‌های مقیم ترکیه و تامین نیازهای آموزشی، بهداشتی و مسکونی آنها عمل کند.

سوری‌ها می‌گویند تجریبات نشان می‌دهد که نظام اردوغان ابزار دست غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا برای پیاده کردن طرح‌های فتنه‌برانگیز در منطقه است، و اردوغان باید دست از جاه‌طلبی‌ها بردارد و تسلیم واقعیت‌های موجود روی زمین شود و همچنین به حمایت از ویران کردن و هرج و مرج آفرینی پایان دهد.

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه و غربی، ترکیه میزبان حدود 4 میلیون آواره سوریه است و این کشور بیش از 40 میلیارد دلار هزینه برای تامین خدمات اساسی این آوارگان هزینه کرده و در عین حال تلاش می‌کند که اتحادیه اروپا را برای پرداخت پول به آنکارا تحت فشار قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها