مزدوران بی جا و مکان؛ جزئیات جدید از استفاده مجدد از گروه های مسلح در میادین جنگی جدید

مزدوران بی جا و مکان؛ جزئیات جدید از استفاده مجدد از گروه های مسلح در میادین جنگی جدید
چهارشنبه 23 تير 1400 - 14:42

مزدوران بی جا و مکان همان گروه های مسلح وابسته به ترکیه و مستقر در شمال سوریه هستند گروه هایی که مجری رؤیاهای ژئوپلتیک اردوغان و سیاست های متکبرانه آمریکا هستند.

العالم - تحلیل روز

معلوم نیست که سرویس اطلاعاتی ترکیه در آینده گروه های مسلح شمال سوریه را پس از جنگیدن در لیبی و جمهوری آذربایجان به کجا خواهد فرستاد هر چند حرف و حدیث ها حکایت از ارسال آنها به افغانستان دارد.

خبرها حاکیست که طالبان از ترکیه خواسته است که نیروهای خود را همچون دیگر کشورهای عضو ناتو از افغانستان بیرون ببرد. این در حالیست که ترکیه اخیراً پیشنهاد مستقر کردن نیروهای مسلح خود در فرودگاه کابل برای تأمین امنیت این فرودگاه پس از عقب نشینی نیروهای ناتو از افغانستان را داده بود. آنکارا این پیشنهاد را در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در ماه می 2021 به واشنگتن ارائه کرده بود، نشستی که آمریکا و متحدانش در آن به بررسی طرح بیرون بردن نیروهای خود از افغانستان پرداختند.

اکنون سؤال این است که چه کسی امنیت فرودگاه کابل را تأمین خواهد کرد . جواب: گروه های مسلحی که هم اکنون در شمال سوریه مستقر هستند!

آری برنامه انتقال مزدوران به افغانستان پس از جنگیدن در یمن و لیبی و جمهوری آذربایجان آغاز شده است . به گفته منابع مختلف، سرویس اطلاعاتی ترکیه روز 24 ژوئن در منطقه «حوار کلس» ترکیه با فرماندهان گروه های مسلح برای ارسال افراد مسلح به افغانستان دیدار کرد. اطلاعات حاکیست: سرویس اطلاعاتی ترکیه از فرماندهان گروه های مسلح خواست که 2 هزار فرد مسلح را به عنوان اولین گروه در صورت نیاز به افغانستان بفرستند و فرماندهان نیز خواستار پرداخت 3 هزار دلار حقوق ماهانه به هر یک افراد مسلح در قبال جنگیدن در افغانستان شدند. منابع خبری می گویند که لیست نهائی اسامی مزدوران ابتدای ماه اوت آینده آماده خواهد شد و اردوگاه های آموزشی نیز در مرز استان حلب سوریه و در داخل خاک ترکیه برپا خواهد شد و سرویس اطلاعاتی ترکیه بر این اردوگاه ها نظارت خواهد کرد و مزدوران ابتدای سپتامبر آینده از فرودگاه غازی عنتاب به فرودگاه کابل در قالب نیروهای شرکت های امنیتی ترکیه ارسال خواهند شد.

همه این اقدامات ترکیه منافی با تعهدات این کشور در توافقنامه های سوچی و آستانه و مسکو است توافقنامه هایی که آنکارا را موظف به پایان دادن به حمایت های خود از گروه های مسلح کرده است.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها