پکن اتهامات سایبری آمریکا و متحدانش را رد کرد

پکن اتهامات سایبری آمریکا و متحدانش را رد کرد
سه شنبه 29 تير 1400 - 16:42

چین با تاکید بر اینکه آمریکا پیشتاز جاسوسی در عرصه جهانی است، اتهامات ایالات متحده و متحدانش مبنی بر دست داشتن پکن در حملات سایبری را رد کرد

العالم - آسیا

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که پکن اتهامات دولت های غربی را مبنی بر اینکه حملات سایبری در مقیاس جهانی مربوط به رخنه اطلاعاتی شرکت «مایکروسافت»، به چین مرتبط است؛ نمی پذیرد.

وی گفت: چین این (اتهامات) را نمی پذیرد. پکن قاطعانه با هر گونه حمله سایبری از هر نوعی مخالفت و مبارزه می کند، چه برسد به اینکه از حملات سایبری حمایت یا چشم پوشی کند. این موضعی ثابت و شفاف است.

ژائو ادامه داد: جزئیات فنی ادعایی که از سوی آمریکا ارائه می شود؛ نمی تواند زنجیره ای کامل از شواهد را تشکیل دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت که آمریکا نه تنها تهدیدی برای چین و متحدانش، بلکه تهدیدی برای کشورهای غربی است که آنها را همکار خود می داند.

به گفته وی، آمریکا می کوشد همکاری اطلاعاتی با دانمارک را برای جاسوسی از رهبران اروپایی کم اهمیت جلوه دهد، اما همزمان با اتهامات بی اساس از چین انتقاد می کند.

«لیو پنگ یو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن نیز در بیانیه ای در همین رابطه گفت: آمریکا مکرراً اتهامات مغرضانه و بی پایه و اساسی را علیه چین درباره حملات سایبری مطرح می کند. این حقه ای قدیمی است که هیچ تازگی ندارد.

لیو اضافه کرد: موضع دولت چین در قبال حملات سایبری ثابت و واضح است و آن این است که ما قاطعانه مخالف هر گونه حمله سایبری از هر نوعی هستیم و با آن مبارزه می کنیم.

وی هر گونه دخیل بودن دولت چین یا مقامات این کشور را در حملات سایبری رد کرد و گفت که ردیابی منشاء یک حمله سایبری بسیار دشوار است.

سخنگوی سفارت چین افزود: این غیرمسئولانه و مغرضانه است که شخص خاصی را بدون داشتن شواهد کافی در این زمینه، متهم کنیم.

آمریکا به همراه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه اروپا، استرالیا، انگلیس، کانادا، ژاپن و نیوزیلند به طور مشترک چین را به راه اندازی کارزار جاسوسی سایبری متهم کردند.

همزمان نیز وزارت دادگستری آمریکا چهار تبعه چینی (سه مقام امنیتی و یک هکر) را به هدف قرار دادن چندین شرکت، دانشگاه و سازمان های دولتی در آمریکا و خارج از این کشور متهم کرد.

همه اینها در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران مدعی شد: برداشت من این است که دولت چین، مانند دولت روسیه (در قبال مسئله ادعایی آمریکا درباره هکرهای مستقر در خاک روسیه)، خود مشغول به انجام این کار نیست اما از آنهایی که این کار را انجام می دهند محافظت می کند و شاید حتی به آنها برای انجام این کار کمک نیز می کند.

پیشتر شورای اروپا نیز در بیانیه ای از چین خواسته بود علیه فعالیت های مخرب سایبری که به ادعای آنها از خاک این کشور صورت می گیرد، اقدام کند.

آمریکا و متحدانش به همراه ناتو و همچنین اتحادیه اروپا چندی پیش نیز در نشست سران گروه هفت که در انگلیس برگزار شد و هچنین در اجلاس سران ناتو در بلژیک، اتهاماتی از این دست را علیه دولت چین مطرح کرده بودند که پکن نیز شدیدا این اتهامات را رد و محکوم کرد.

مهر

پربیننده ترین خبرها