بازداشت رئیس لابی آمریکایی که در دوران ترامپ به نفع امارات کار می کرد

بازداشت رئیس لابی آمریکایی که در دوران ترامپ به نفع امارات کار می کرد
چهارشنبه 30 تير 1400 - 21:07

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که مشاور و دوست نزدیک دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا را بازداشت کردند.

العالم - درگوشی

میلیاردری به نام توماس باراک که ابتدا مشاور کمیته تبلیغات انتخاباتی ترامپ سپس رئیس کمیته انتصاب وی بود، به اتهام پنهان کاری درخصوص فعالیتش در لابی حامی کشوری بیگانه یعنی امارات بازداشت شده است.

توماس باراک (74 ساله) یکی از 3 نفری است که در دادگاه فدرال بروکلین در نیویورک متهم به مزدوری برای امارات و تلاش برای تغییر سیاست خارجی دولت ترامپ بین سال های 2016 و 2018 شد.

روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشت: باراک همچنین متهم به دروغگویی های متعدد در دیدارش با افسران فدرال در ژوئن 2019 است. دو متهم دیگر به نام های ماتیو گرایمز (27 ساله) اهل کولورادو و راشد سلطان راشد آل مالک الشحی (43 ساله) اهل امارات نیز با 7 اتهام روبرو هستند.

مارک لِسکو جانشین دستیار دادستان کل آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: متهمان از روابط و دوستی های باراک و فرصت دسترسی داشتن به نامزد پیروز (ترامپ) و مسئولان عالی رتبه تبلیغات انتخاباتی وی و دولتش وهمچنین رسانه های آمریکایی برای اجرای اهداف سیاسی دولتی بیگانه، بسیار استفاده کردند و از وابستگی های واقعی خود حرفی نزدند.

مهمتر اینکه دادستانی اعلام کرد که باراک نه تنها برای تأمین منافع سیاست خارجی امارات تلاش کرد بلکه اطلاعات مهمی را درباره تحولات جاری در دولت ترامپ به امارات داد که از جمله این اطلاعات می توان به نظرات مقامات ارشد آمریکا درباره قطر و تحریم این کشور توسط امارات، عربستان ، مصر و بحرین اشاره کرد.

در سال 2017 هکرها ایمیل یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن را هک کردند و روزنامه آمریکای دیلی بست نوشت که 55 صفحه از نامه های الکترونیک العتیبه منتشر شد و این نامه ها نشان می دهد که امارات دست به اقدامات دیپلماتیک و سیاسی برای نزدیک شدن به اسرائیل و عادی سازی روابط با این رژیم زده است.

سازمان بین المللی سیتیزن لاب در گزارشی اعلام کرد که امارات 5 میلیون دلار به گروه اسرائیلی کاندیرو برای خرید ابزار هک سیستم ویندوز با هدف جاسوسی از مخالفان نظام ابوظبی و وزراء و مقامات ارشد کشورهای عربی خصوصاً یمن پرداخت کرده است و در همین راستا امارات از رمزی محروس استاندار سقطری که مخالف حضور امارات در یمن است، جاسوسی کرد.

ناگفته نماند که به نوشته روزنامه واشنگتن پست، برهم صالح رئیس جمهوری عراق یکی از مهمترین افرادی است که با برنامه جاسوسی پگاسوس اسرائیل مورد جاسوسی قرار گرفت و شماره تلفن وی یکی از 50 هزار شماره ای بود که در لیست جاسوسی گنجانده شده بود.

در پایان، دادستانی فدرال آمریکا تلاش می کند که باراک را در بازداشت نگه دارد زیرا معتقد است که احتمال فرار وی به علت داشتن ثروت انبوه ، هواپیماهای خصوصی و پیشینه سفرهای جهانی اش وجود دارد.

ولی سؤال اینجاست که اگر باراک فرار کند، به کجا فرار خواهد کرد؟ آیا امارات به وی پناه خواهد داد یا اینکه به اسرائیل پناهنده خواهد شد؟

ابو ایمان - العالم

پربیننده ترین خبرها