آغاز بهره‌برداری از طرح‌ ملی خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک/ امکان بارگیری نخستین محموله صادرات نفت ایران از دریای عمان فراهم شد

آغاز بهره‌برداری از طرح‌ ملی خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک/ امکان بارگیری نخستین محموله صادرات نفت ایران از دریای عمان فراهم شد
پنج‌شنبه 31 تير 1400 - 12:08

بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با ارزش سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هشتاد و سومین برنامه افتتاح جهش تولید با بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک را در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان افتتاح کرد که با افتتاح این طرح نخستین امکان دریافت و بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت از منطقه استراتژیک دریای عمان در تاریخ صنعت نفت ایران فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش برای نخستین بار در کشور یک هزار کیلومتر لوله مقاوم برابر خوردگی توسط مهندسان داخلی تولید شد که سنگ معدن، تختال ورق و حتی پوشش آن کاملا تولید داخل است.

اجرای هزار کیلومتر خط لوله، ساخت یک واحد تلمبه خانه و دو ایستگاه توپک رانی، احداث دو پست برق و ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال برق، ساخت داخلی ۸۰ دستگاه شیرآلات بین راهی چند ۱۰ تنی برای نخستین بار در کشور، ساخت پمپ های بسیار عظیم دو و نیم مگاواتی سازگار با سرویس ترش برای نخستین بار در کشور، احداث پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام از سواحل مکران از جمله ظرفیت‌های ایجاد شده برای تحقق این طرح راهبردی است که اشتعالزایی برای بیش از هزار نفر را با خود به همراه دارد.

این خط لوله توان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان را دارد.

پربیننده ترین خبرها