دستاورد محوری راهبردی کم نظیر در صنعت نفت ایران

دستاورد محوری راهبردی کم نظیر در صنعت نفت ایران
پنج‌شنبه 31 تير 1400 - 16:56

جمهوری اسلامی ایران مرحله نخست طرح ملی راهبردی برای انتقال نفت از منطقه گوره در شمال غرب خلیج فارس تا منطقه جاسک در ساحل شمالی دریای عمان را افتتاح کرد؛ این طرح نقطه عطفی در صنعت نفت ایران و پاسخی قاطع به تمام توطئه گران بویژه آمریکایی ها به شمار می آید.

العالم ـ کشکول

مهمترین نکته در پروژه جدید این است که نشان دهنده شکسته شدن تحریم ها و تکیه بر توانایی های داخلی است. افتتاح این طرح جدید برای انتقال نفت خام از منطقه گوره در استان بوشهر تا بندر جاسک در استان هرمزگان بنا به دستور حسن روحانی رییس جمهور کشور انجام شد و در مراسمی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، افتتاح گردید و نخستین محموله نفت بدون عبور از تنگه هرمز صادر شد که این مساله بسیار افتخار آمیز و نشاندهنده اقتدار ایران است.

اهمیت این پروژه استراتژیک برای "انتقال نفت خام از گوره به جاسک" در امنیت حمل و نقل نفت خام "از طریق خطوط لوله نفت" است که از طریق مسیر زمینی و از سواحل غربی خلیج فارس به دریای عمان به روشی مدرن و امن صورت می گیرد. راه اندازی این طرح به معنای توسعه منطقه مکران و شکوفایی و اقتدار ایران در انتقال انرژی و در زمینه تولید و فعالیت های اقتصادی در منطقه است.

برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. در مرحله نخست از این طرح راهبردی 300 هزار بشکه نفت خام در روز از گوره به جاسک منتقل خواهد شد. از مهمترین دستاوردها در این طرح ملی اقدام مهندسان ایرانی در تاسیس خطوط لوله به طول هزار کیلومتر است. همچنین ۵ تلمبه‌خانه در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و ۲ ایستگاه توپک‌رانی در شهرهای بستک و میناب هرمزگان ساخته شده است.

آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در سال 2019 تصریح کرده بود که اقدامات امریکا برای ممنوعیت فروش نفت ایران قطعا با شکست مواجه خواهد شد. ایران هرچقدر می خواهد می تواند نفت صادر کند. آنها گمان می کنند که راه را به روی ما مسدود کرده اند. اما مردم کوشا و مسئولان هوشیار اگر با عزم و اراده بالا تلاش کنند قطعا درهای بسته را خواهند گشود.

پربیننده ترین خبرها