وزیر خارجه آمریکا به هند و کویت می‌رود؛ ایران محور گفت‌وگوها

وزیر خارجه آمریکا به هند و کویت می‌رود؛ ایران محور گفت‌وگوها
شنبه 2 مرداد 1400 - 09:30

وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در بازه زمانی چهارم تا ششم مرداد به هند و کویت سفر کند و ایران یکی از محورهای مهم گفت‌وگوها است.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته آینده به هند و کویت سفر می‌کند تا با مقام‌های این دو کشور در خصوص موضوعاتی چون خروج آمریکا از افغانستان و موضوعات جهانی مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ و تغییرات اقلیمی و ایران و موضوعات دیگر گفت‌وگو کند.

وبگاه «هیل» گزارش کرد، بلینکن روز دوشنبه (چهارم مردادماه) عازم «دهلی نو» پایتخت هندوستان می‌شود و در آن جا با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر و «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

طبق این گزارش، ‌این اولین سفر آنتونی بلینکن به هند در مقام وزیر خارجه آمریکا محسوب می‌شود که شریک امنیتی کلیدی ایالات متحده در مقابله با پکن محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا فردا (یکشنبه) اولین سفر خود به چین به عنوان قائم مقام وزارت خارجه ایالات متحده را انجام می‌دهد.

هند و ایالات متحده به همراه ژاپن و استرالیا بخشی از گروه چهارجانبه گفت‌وگوهای امنیتی هستند و مدعی هستند که هدف آن‌ها یک ایندوپاسفیک (آسیا-اقیانوسیه) «آزاد، باز و دربرگیرنده» است اما اقدامات آن‌ها نشان می‌دهد که تلاش آن‌ها بر تقابل با چین در منطقه متمرکز است.

«دین تامپسون» دستیار موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور مربوط به دفتر امور آسیای جنوبی و مرکزی روز گذشته (جمعه) در جلسه‌ای گفت که بحث‌های دوجانبه بلینکن با شرکای هندی بر «توسعه همکاری امنیتی، دفاعی، سایبری و مبارزه با تروریسم متمرکز خواهد بود».

وی همچنین ادامه داد افغانستان به طور برجسته یکی از موضوعات بحث‌های بلینکن با مقام‌های هندی خواهد بود.

ایالات متحده آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد قرار است، خروج نظامیان خود از افغانستان را تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) تکمیل کند.

تامپسون در این خصوص توضیح داد: «هند قطعاً شریک مهمی در منطقه است و ما از تعهد مشترک هند برای صلح و حمایت از تحولات اقتصادی در افغانستان استقبال می‌کنیم».

بر اساس این گزارش، بلینکن همچنین قصد دارد در خصوص همکاری آمریکا و هند در خصوص رسیدگی جهانی به مسئله همه‌گیری کرونا گفت‌وگو کنند.

طبق این گزارش، بلینکن قصد دارد روز چهارشنبه (۶ مرداد ماه) به کویت سفر کند و در آن جا با مقام‌های ارشد دیدار کرده و از نزدیک در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله ایران و یمن گفت‌وگو کند.

«دانیل بنایم» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شبه‌جزیره عربی روز گذشته در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت گفت: «ما شاهد تلاش کویت برای پایان دادن به درگیری‌ها، از بین بردن شکاف‌ها، تنش‌زدایی و ارائه کمک‌های انساندوستانه بوده‌ایم».

سفر بلینکن به هند و کویت در حالی صورت می‌گیرد که شرمن قصد دارد سوم و چهارم مرداد ماه با سفر به پکن در خصوص ایران با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

پکن از جمله کشورهایی است که بارها از مواضع ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است و مقام‌های این کشور در مناسبات مختلف خواستار لغو تحریم‌های ایران به منظور کمک به احیای توافق هسته‌ای ایران شده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، امضاکنندگان برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و ایران و همچنین نمایندگانی از آمریکا که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده‌اند، تاکنون شش دور مذاکرات در وین به امید احیای توافق هسته‌ای ایران برگزار کرده‌اند اما تاکنون موفق به حصول توافق نهایی نشده‌اند و همچنین گزارش کرده‌اند که دور هفتم مذاکرات وین احتمالاً در دوران ریاست‌جمهوری حجت الاسلام «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران ادامه خواهد یافت.

فارس

پربیننده ترین خبرها