با حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش، رژه بزرگ دریایی روسیه برگزار شد

با حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش، رژه بزرگ دریایی روسیه برگزار شد
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 08:35

رژه بزرگ دریایی روسیه به مناسبت سیصدوبیست و پنجمین سال تاسیس ناوگان دریایی روسیه در بندر سن پترزبورگ با حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

العالم - ایران / سیاسی

به نقل از سفارت ایران در مسکو، این رژه بزرگ دریایی با فرمان ولادیمیر پوتین و در حضور هیات‌های بلندپایه نظامی بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران در بندر سنت پترزبورگ و خلیج فنلاند برگزار شد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و جمعی از معاونان نیروی دریایی، اعضای هیات ایران در مراسم رژه امسال بودند.

ناو سهند و ناو بندر مکران از ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی و عبور از اقیانوس اطلس و مناطقی راهبردی، در خلیج فنلاند به این رژه دریایی پیوستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این مراسم گفت: یکجانبه‌گرایی در جهان غیرقابل قبول است و ما به دنبال همگرایی با کشورهای دوست، برای مقابله دشمنان مشترک هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اظهارداشت: همکاری نظامی ایران و روسیه وقتی به این سطح می‌رسد معنای خاصی دارد زیرا صف‌بندی‌ها را مشخص می‌کند.

در این رژه دریایی ۵۴ فروند شناور رزمی شامل ناو، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، زیردریایی‌های اتمی و ده‌ها فروند جنگنده و بالگرد تهاجمی و شناسایی از مقابل جایگاه عبور کردند.

همچنین بیش از ۴ هزار تکاور زبده دریایی از روسیه، ایران، هند و پاکستان، به عنوان یگان‌های عمل کننده در رژه دریایی سن پترزبورگ مشارکت کردند.

علاوه بر یگان‌های شناور روسیه، ایران، هند و پاکستان، هیات‌های نظامی و فرماندهان نیروی دریایی برزیل، آرژانتین، ونزوئلا، چین، نامیبیا، قبرس، مصر، قطر، بحرین، سنگال و بنگلادش در این مراسم حضور داشتند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها