عربستان؛ حاضر غائب در اختلافات قطر و بحرین

عربستان؛ حاضر غائب در اختلافات قطر و بحرین
شنبه 9 مرداد 1400 - 23:09

اختلافات قطر و بحرین درباره مرزهای دریایی حائل میان دوکشور به مدت چند دهه ادامه یافت تا اینکه با صدور حکم دادگاه بین المللی کیفری در سال 2001 درباره حاکمیت بحرین بر جزایر حوار و منطقه جراده و حاکمیت قطر بر جزایر الزباره ، جنان و فشت الدیبل ، دو طرف به این اختلافات پایان داده و به این وضعیت رضایت دادند، ولی درنتیجه شرایط ناشی ازعوامل سیاسی مختلف و درصدر آن دخالت های عربستان (خواهر بزرگ تر) که همواره از اختلافات میان این دو کشور (خواهران کوچک تر) به نفع خود استفاده می کند، این اختلافات از سرگرفته شده است.

العالم - درگوشی

این بار نیز اختلافات درباره تنش مرزی میان بحرین و قطر از سرگرفته شد. ازسرگیری تنش ها پس از آن بود که کاربران قطری، از جمله برخی از اعضای خاندان حاکم آل ثانی، هشتگی با عنوان "#حوار _قطرية"، "جزایر حوار قطری است " ، را راه اندازی کردند و خواهان سلب حاکمیت بحرین از این جزایر و حاکمیت قطر بر آن شدند.

"خالد بن احمد آل خلیفه " وزیر خارجه سابق بحرین و مشاور شاه این کشور درواکنش به این پویش قطری ها گفت: جزایر حوار و جزایر الزباره متعلق به بحرین است و در این جزایر حقوقی وجود دارد که تضییع نخواهد شد. ما 83 سند جعلی داریم که در آن ها ادعاهایی مطرح شده است.اما دیوان کیفری بین المللی حکمی را صادر کرد مبنی براینکه حوار، متعلق به بحرین است ، چه مدعیان بخواهند چه نخواهند، این جزایر بحرینی هستند و با گذشت زمان، حقوق اهالی آن تضییع نخواهد شد.

ناظران معتقدند که اختلافات میان بحرین و قطر در برهه اخیر تشدید شده است، با وجود اینکه بحران کشورهای حوزه خلیج فارس در نشست سعودی "العلا" که با نظارت سلطان نشین عمان و کویت با نظارت امریکا برگزار شد ، به اختلافات حدودا چهار ساله میان عربستان و امارات و بحرین و مصر از یک سو و قطر از سوی دیگر پایان بخشید، اما تنش ها به ویژه میان بحرین و قطر بار دیگر از سرگرفته شد.

برخی ها معتقدند که اختلافات بین قطر و بحرین به دلایل مختلفی واز مهم ترین آن موضوع شهر " الزباره" محدود شده است. رسانه های بحرینی برخی از اسناد را دررابطه با این موضوع منتشر کرده اند و برخی از مقالات نیز مدعی حاکمیت حکام آل خلیفه بر شهر الزباره است.

اما برخی دیگر معتقدند که اختلافات به قطر و بحرین محدود نمی شود، بلکه اختلافاتی با شدت کمتر میان قطر و امارات وجود دارد که منشأ آن سیاسی است ، به ویژه به علت موضع هر یک از این کشور در قبال اخوان المسلمین است و همین مساله باعث شده که مذاکرات میان دو طرف که آخرین آن در کویت بود، بی نتیجه بماند.

رایزنی هایی که می توان آنرا مثبت توصیف کرد، بین عربستان و قطر انجام شده و این رایزنی ها درسطوح بالا ادامه دارد و این رایزنی ها با مصر با روندی کندتر از مذاکرات با عربستان جریان دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که بحرین و امارات احساس می کنند که عربستان وقتی که در محاصره اقتصادی قطر شکست خورد و آن ها را برای پایان دادن به خصومت با قطر تحت فشار قرار داد، از پشت به آن ها خنجر زده است ، از این رو ، تلاش می کنند تا با اعمال فشار بر سعودی، اوضاع را به حالت قبل بازگردانند.

اما گروهی دیگر نقطه نظری کاملا متفاوت دارند. آن ها معتقدند که رژیم آل خلیفه ، اراده شورش بر عربستان را ندارد، و صرفا ابزاری است که عربستان از آن در نبردهای خود با همسایگانش از آن استفاده می کند، بدون اینکه منافع ملت بحرین را درنظر بگیرد. از این رو، آنان معتقدند که عربستان به دلایل مختلف ازجمله تلاش برای حفظ نقش " خواهر بزرگ تر " که برای حل مشکلات خواهران کوچکتر تلاش می کند، در تشدید اختلافات آل خلیفه با قطر نقش دارد ، به ویژه پس از اینکه ، "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی با اتخاذ سیاست های نامناسب به نقش سعودی به عنوان خواهر بزرگ تر ، ضربه بزرگی وارد کرد و در برخی از مسائل ازجمله شبکه الجزیره ، ائتلاف با ترکیه و نزدیکی با ایران ، از قطر امتیازاتی گرفت.

از این رو، نقش عربستان در وضعیت کنونی مشخص است و نقش غایب حاضر را دارد، با وجود اینکه به نفع هیچ یک از آن دو رقیب نیست که اشاره ای به این نقش کنند.

پربیننده ترین خبرها