قاچاق آثار باستانی یمن به دست وزیر دولت مستعفی + سند

قاچاق آثار باستانی یمن به دست وزیر دولت مستعفی + سند
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 13:54

طبق یک سند افشا شده از سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان سعودی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت منصور هادی اقدام به قاچاق آثار باستانی یمن از طریق خاک عربستان به کشورهای اروپایی می‌کند.

العالم - یمن

سندی که به تازگی از سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان سعودی درز کرده است، نشان می‌دهد که شبکه‌ای وابسته به «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن اقدام به قاچاق آثار باستانی این کشور و فروش آن در بازار سیاه اروپا از طریق خاک عربستان می‌کند.

به نوشته ویکیلیکس سعودی، در این سند آمده است که آثار باستانی قاچاق شده در بازار اروپا به قیمت بسیار پایینی به فروش می‌رسد و همچنین تعداد زیادی از این اشیاء در ساختمانی در اطراف ریاض کشف شده است.

آن‌طور که از این سند مشخص است، «خالد بن بندر» سفیر عربستان سعودی در انگلیس، در نامه‌ای به رئیس سازمان مبارزه با فساد عربستان سعودی به اطلاع وی رسانده که پلیس لندن تعدادی از قاچاقچیان آثار باستانی را دستگیر کرده که تابعیت سعودی داشتند و جزو شبکه‌ای هستند که از سال‌ها پیش اقدام به قاچاق آثار باستانی یمن از طریق عربستان می‌کردند.

«مازن بن ابراهیم الکهموس» رئیس سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان نیز در پاسخ خالد بن بندر نوشته که پس از تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که این شبکه قاچاق به «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت منصور هادی وابسته است.

این سند به طور گسترده در بین کاربران عربستانی و یمنی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و البته با تکذیب سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان مواجه شده است. اما سازمان یونسکو در ابتدای سال میلادی جاری خبر داد که از ابتدای آغاز جنگ یمن، بیش از یک میلیون قطعه باستانی از یمن قاچاق شده است.

اندیشکده «دموکراسی و حقوق بشر خلیج» نیز در گزارشی نوشته است که ائتلاف سعودی علاوه بر غیرنظامیان و زیرساخت‌ها، بناهای تاریخی و فرهنگی یمن را نیز هدف قرار می‌دهد.

«یحیی الحدید» رئیس این اندیشکده می‌گوید که حملات ائتلاف سعودی موجب تخریب و آسیب ۸۰ درصد از آثار باستانی و تاریخی یمن شده است و از سوی دیگر به دلیل محاصره همه جانبه یمن، کارشناسان آثار باستانی امکان ورود به این کشور برای تعمیر و نگهداری آثار باستانی و تاریخی را ندارند.

به گفته وی بسیاری از آثار باستانی نابود شده یا به کشورهای عربستان و امارات متحده عربی منتقل می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها