منابع فرانسوی خبر دادند؛ پگاسوس روابط تل‌آویو و پاریس را پیچیده کرده است

منابع فرانسوی خبر دادند؛ پگاسوس روابط تل‌آویو و پاریس را پیچیده کرده است
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 13:24

پس از افشاگری رسانه‌های غربی درباره استفاده از جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» برای هک تلفن‌ همراه شخصیت‌های مهم جهانی، منابع فرانسوی خبر دادند، پاریس تأکید کرده، تل‌آویو به جایگاه این کشور احترام نگذاشته است.

العالم - اروپا

پس از رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس»، پاریس پرسش‌های متعددی برای تل‌آویو طرح کرده است که نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی آمادگی پاسخگویی به این سؤال‌ها را ندارد.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند که یک جاسوس‌افزار صهیونیستی به نام پگاسوس به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چندین شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه فرانسوی «L'Opinion» (لو آپنین) به آن دست پیدا کرده است، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در تاریخ ۲۸ ماه مارس گذشته در دیدار با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، از او خواسته است که از شماره‌ تماس‌های فرانسوی چشم پوشی شود که طبق اطلاعات تعداد این شماره‌ تماس‌ها بیش از ۳۳ مورد بوده است. با این حال، تل‌آویو پاسخ روشنی به این درخواست نداده است.

روزنامه «الاخبار»،‌ امروز (سه‌شنبه)، به نقل از روزنامه فرانسوی مذکور خبر داد، کابینه تل‌آویو که اجازه صدور جاسوس‌افزارها را صادر کرده است، با درخواستی مشابه در خصوص شماره‌ تماس‌های آمریکایی و انگلیسی- و چه بسا شماره‌های چینی و روسی- دریافت کرده است از‌این‌رو فرانسه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کرده است که تل‌آویو «به جایگاه این کشور احترام نگذاشته است» و در نتیجه، این مسئله باعث پیچیده شدن روابط دو طرف شده است.

لو آپنین همچنین خبر داد که «امائول ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه حین سفر با هواپیمایی که او را در تاریخ ۲۲ جولای به ژاپن می‌برده است، با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماسی تلفنی بر قرار کرده و در خصوص این مسئله با او بحث و تبادل نظر کرده است.

این روزنامه در ادامه گزارش داد که نفتالی بنت به بهانه «عصانیت» از عدم دریافت تبریک ویژه از رئیس‌جمهور فرانسه در روز به قدرت رسیدنش، عجله‌ای برای پاسخگویی به ماکرون نداشته است.

طبق گزارش منابع رسانه‌ای قرار بود که در سفر بنی گانتز به فرانسه اوضاع لبنان، توافق هسته‌ای ایران و همکاری‌های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؛ اما اخبار منتشر شده درباره جاسوس‌افزار پگاسوس موجب شده است این موضوع به مهم‌ترین بحث دو طرف تبدیل شود.

روزنامه فرانسوی لو آپنین بر این باور است که به دلیل وابستگی پاریس به تل‌آویو در مسئله تجهیزات نظامی، احتمال ندارد فرانسه از «چنین کارشکنی‌های اسرائیل» انتقام بگیرد.

طبق نتایج تحقیق هفده سازمان رسانه‌ای که اخیرا منتشر شد، جاسوس‌افزار شرکت «NSO» برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

روزنامه گاردین که مدت‌ها به افشاگری درباره شرکت توسعه‌دهنده جاسو‌س‌افزار پگاسوس پرداخته، در گزارشی فاش کرده بود که تل‌آویو برای فروش این نرم‌افزار به حکومت سعودی مجوز صادر کرده است.

گاردین همچنین بر پایه یک سری تجزیه و تحلیل‌ها اخیرا گزارش داد که امارات عربی متحده در هک گوشی‌های انگلیسی در پروژه جنجالی جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس نقش داشته است.

با این حال، ابوظبی و ریاض در واکنش به این اخبار، گزارش رسانه‌ها را «ادعا»، «بی‌‌‌اساس» و «بدون شواهد» خوانند.

از سوی دیگر، منابع غربی گزارش دادند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده است. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به ماکرون در این زمینه هشدار داده بودند؛ اما رئیس جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفته است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به تازگی گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه در پی انتشار این گزارش‌ها سیم‌کارت و تلفن همراه خود تغییر داده است.

پس از انتشار اخبار مذکور،‌ «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در جمع خبرنگاران خواستار محدود شدن استفاده از این جاسوس‌افزار شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها