از تهران به تل آویو "کیش و مات"

از تهران به تل آویو
پنج‌شنبه 14 مرداد 1400 - 11:50

پس از وقوع حمله به کشتی اسرائیلی، رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس به اتفاق زبان به تهدید جمهوری اسلامی ایران باز کرده وبی هیچ دلیل و مدرکی این کشور را به حمله به این کشتی متهم کردند.

العالم - تحلیل روز

اما پس از شلیک چند موشک کاتیوشا از خاک لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی لحن رسانه های این رژیم تغییر کرد و حالا صحبت از پیام جدیدی است با این مضمون که "اگر ایران مورد حمله قرار گیرد، آتشی که در خلیج فارس شعله ور می شود دامان این رژیم را هم خواهد گرفت".

دوایر و مراکز امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم این پیام را دریافت کرده اند. حمله به مناطق باز و خالی از سکنه جنوب لبنان صرفا تلاشی است برای حفظ آبرو آنهم ساعت ها پس از اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم. وی به دنبال هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی گفته بود: وقت آن گذشته است که راحت در تهران بنشینید و خاورمیانه را شعاله ور کنید.

اما پس از هدف قرار گرفتن "کریات شمونه" پیام را به طور دقیقتر گرفتند. بنابراین ضمن گلوله باران جنوب گفتند که تل آویو اوضاع را برای اتخاذ تصمیمات مناسب، اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. اما امروز معادله به گونه دیگری است؛ حتی واشنگتن و لندن هم فهمیده اند که باید با ایران به عنوان کشوری قدرتمند که قدرت خود را در تحمیل قواعد بازی نشان داده است، حرفه ای تر بازی کنند و زمان بازیگوشی و هیجان زدگی گذشته است.

اگر پیام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران را به خوبی و به شکل تحلیلی دریافته باشند می فهمند که ایران از مواضع و برنامه های خود عقب نشینی نمی کند بلکه این، آنها هستند که باید به فکر سیاست دیگری باشند. خاورمیانه دیگر مجبور نیست همان سیستم و سامانه سابق مبنی بر امکان ایجاد ائتلاف های جدید بین عرب های به اصطلاح میانه رو و رژیم صهیونیستی برای مهار ایران را بپذیرد.

رژیم صهیونیستی که شبانه روز علیه جمهوری اسلامی تبلیغات می کرد و آن را متهم به تهدید ثبات خاورمیانه کرده است، پس از عملیات شمشیر قدس، دیگر حتی نمی تواند از خود دفاع کند. این رژیم اکنون باید دشوارترین سئوال را جواب دهد و آن این که اگر جبهه های جنوب و شمال همزمان صحنه جنگ شوند چه باید کرد؟

سئوال بعدی این است که اگر سراسر جبهه های خاورمیانه همزمان شعله ور شوند آمریکا و انگلیس و متحدانشان حتی رژیم صهیونیستی چه کار می توانند بکنند؟ اکنون در خاورمیانه همه سناریوها رو شده است و بازی، علنی است. اگر ایران یک مهره اش را حرکت بدهد و بگوید "کیش و مات"، دیگر قدرتها چه کار می توانند بکنند.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها