الجزائر برای حل بحران سد النهضه طرحی جدید ارائه داد

الجزائر برای حل بحران سد النهضه طرحی جدید ارائه داد
دوشنبه 18 مرداد 1400 - 12:21

رئیس جمهور الجزائر از طرح ابتکاری این کشور برای حل بحران سد النهضه اتیوپی و استقبال طرف‌های ذینفع از این طرح خبر داد.

العالم - آفریقا

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزائر یکشنبه شب (دیشب) در مصاحبه با رسانه‌های محلی از طرح ابتکاری الجزائر برای حل بحران سد النهضه اتیوپی خبر داد و گفت که صد در صد این طرح توسط الجزائر تهیه شده و هیچ طرفی آن را بر ما دیکته نکرده است.

تبون گفت که پیش از سفر وزیر خارجه الجزائر به اتیوپی شخصا با رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرده و هر سه کشور اتیوپی، مصر و سودان از این طرح استقبال کرده‌اند.

او گفت که شورای امنیت سازمان ملل به این قضیه رسیدگی نکرد و آن را به اتحادیه آفریقا بازگرداند اما ما از موفقیت میانجی‌گری الجزائر اطمینان داریم و بایستی عقلانی و منطقی عمل کرد تا آفریقا از نعمت ثبات برخوردار شود و به محافل بین‌المللی بازگردد.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، تبون همچنین تأکید کرد که میانجی‌گری الجزائر در پرونده سد النهضه هرگز متوقف نخواهد شد تا اینکه این بحران حل شود و ما در این قضیه به دنبال هیچ منفعتی نیستیم و تنها هدف ما نزدیک کردن دیدگاه‌هاست.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان مصری می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

او درباره اظهارات اخیر شاه مغرب در خصوص تمایل این کشور برای بازگشایی مرز با الجزائر نیز گفت: مقامات دیپلماتیک مغرب اخیرا اظهارات خطرناکی بیان کردند و ما نیز سفیر خود در رباط را فراخواندیم و از مغرب خواستیم در این خصوص توضیح دهد اما پاسخی دریافت نکردیم لذا من هم بیشتر از این اظهارنظر نمی‌کنم.

وی تصریح کرد که پرونده صحرای غربی نیز در دست سازمان ملل است و ما نیز تنها ناظر هستیم و برای میزبانی دیدار بین جبهه پولیساریو و مغرب جهت دستیابی به راه‌حلی در این خصوص آمادگی داریم.

رئیس جمهور الجزائر همچنین تأکید کرد که این کشور در امور داخلی تونس دخالت نمی‌کند و هرگز نمی‌پذیرد که یک طرفی بر تونس اعمال فشار کند.

او درباره لیبی نیز گفت که الجزائر تنها کشوری است که هیچ چشم طمعی به لیبی ندارد، ما خوش‌بین هستیم و در عین حال از مهیا نشدن شرایط و زمان برگزاری انتخابات در لیبی تا پیش از پایان سال جاری میلادی نگران هستیم.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها