جاسوسی سایبری امارات از مخالفان داخلی و خارجی با کمک ماموران آمریکایی

جاسوسی سایبری امارات از مخالفان داخلی و خارجی با کمک ماموران آمریکایی
دوشنبه 18 مرداد 1400 - 21:12

یک مرکز تحقیقاتی مستقل اروپایی با انتشار تحقیقی، از نحوه جاسوسی امارات از مخالفان داخلی و خارجی خود با استفاده از ماموران آمریکایی پرده برداشت.

العالم - آسیا

یک تحقیق مطبوعاتی، ابعاد پنهان قراردادهای دولت امارات با کارشناسان امنیت و اطلاعاتی سابق آمریکایی در زمینه تقویت جاسوسی و هکری برای استفاده در داخل و خارج از این کشور را افشا کرد.

مرکز «Observatoire Européen» (دیدبان اروپایی) فعال در امور خاورمیانه، با انتشار گزارشی نوشت: این تحقیق نشان می‌دهد که امارات از گروهی از پیمانکاران اطلاعاتی آمریکا برای کمک به عملیات نفوذ سایبری به منظور هدف قرار دادن دولتهای رقیب، مخالفان و فعالان حقوق بشر استفاده کرده است.

این مرکز که یک نهاد مستقل اروپایی است، دیدگاه سیاست اروپا در قبال مسائل عربی را ارائه می دهد و تأثیرات رسانه‌های عربی بر عرصه اروپا را پیگیری می کند، می‌نویسد این پیمانکاران که افسران سابق اطلاعاتی آمریکا هستند بخش اصلی برنامه جاسوسی موسوم به «پروژه ریون» را تشکیل می‌دهند.

بنا به تحقیق منتشر شده در وبگاه تخصصی فنی «zdnet»، یک مامور سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده نحوه کار خود با دستگاه اطلاعات اماراتی را فاش کرده که در ادامه می آید.

در این تحقیق آمده است: «آنچه به عنوان یک پیشنهاد شگفت انگیز شغلی برای یک تحلیلگر امنیتی جوان آغاز شد، تبدیل به یک قضیه انفجاری شد که در آن کارشناسان آمریکایی سابق نیز حضور داشتند. افرادی که ناخواسته به وزارت خارجه [امارات] در ایجاد یک شعبه امنیتی تهاجمی کمک کردند».

در پروژه اماراتی ریون، تیمی متشکل از بیش از ده مامور اطلاعاتی سابق ایالات متحده به کار گرفته شد تا به نمایندگی از ابوظبی در عملیاتهایی که حداقل تا حد زیادی مشکوک بودند، شرکت کنند.

پروژه ریون که قبلاً در تحقیقات منتشر شده در نیویورک تایمز و رویترز افشا شده بود، شامل نظارت و رصد مخفیانه دیگر دولت‌ها، گروه‌های فعال، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و سایر افراد مهم برای امارات متحده عربی یا منتقدان رژیم آن است.

یکی از ماموران به کار گرفته شده در این پروژه، «دیوید ایوندن» تحلیلگر اطلاعات تهاجمی سابق و عضو نیروی دریایی که برای آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) کار می کرد، است. در کنفرانس Black Hat USA که در لاس وگاس برگزار شد، وی درباره ماهیت کار خود در امارات توضیح داد.داستانی که به طور گسترده در پادکست خاطرات Darknet پوشش داده شد.

پس از کار در آژانس امنیت ملی به مدت تقریبا سه سال، در سال ۲۰۱۴، یکی از کارمندان شرکت CyberPoint که گفته شد توسط دولت آمریکا تایید شده، با ایوندن در خصوص یک فرصت شغلی جدید تماس می‌گیرد. به او وعده داده شد که در یک عملیات امنیتی در ابوظبی، که به مبارزه با فعالیت‌های تروریستی و کاهش میزان کار سازمان‌های دولتی در کشورش کمک می‌کند، به عنوان بخشی از توافقنامه دفاعی بزرگتر با ایالات متحده شرکت داده خواهد شد.

وی افزود: «همه چیز در واقع طبق قوانین انجام شد و همه ما در کاری که انجام می دادیم مطمئن بودیم. قرارداد کلی به عنوان پروژه تحلیلی تحقیقات توسعه و اداره بهره برداری (DREAD) شناخته شده بود».

بنا بر این گزارش، پروژه DREAD به شدت به پیمانکاران فرعی از جمله شرکت CyberPoint و همچنین ده ها هکر با استعداد سابق NSA مانند ایوندن متکی بود.

این کارشناس امنیتی توضیح می‌دهد که در بدو ورود، دو جلسه توجیهی مشترک برای او گذاشته شد به طور خلاصه طی آن اعلام شد که وی بر روی اقدامات دفاعی کار خواهد کرد. با این حال، در جلسه بعدی ، یک پرونده سیاه به او داده شد.

این پرونده سیاه نشان داد که ایوندن با سرویس اطلاعاتی امارات در زمینه امنیت تهاجمی، نظارت و جمع‌آوری داده‌ها درباره اهداف مورد توجه همکاری خواهد کرد و این بخش از ماموریت وی برای عموم فاش نشده است.

در حالی که این جلسات اولیه باعث ایجاد شبهه نمی‌شد، اما استفاده از ویلای تغییر داده شده متناسب برای انجام عملیات -همراه با وعده زندگی بدون مالیات و حقوق پردرآمد - می‌بایست برای ایوندن یک علامت قرمز محسوب می‌شد.

در ماه‌های اولیه، بررسی‌هایی برای مبارزه با تروریسم صورت گرفت که شامل تجزیه و تحلیل و داده کاوی API توییتر، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و .. در شبکه‌های اجتماعی بود.

با این حال، در حالی که در ابتدا به او گفته شده بود که به نمایندگی از ایالات متحده و متحدانش کار می‌کند، این مامور به Darknet Diaries گفت که دیری نپایید که CyberPoint دشمنان واقعی یا ادعایی امارات را به جای مزدوران تروریست، هدف قرار داد. داعش یکی از اولین گروه های مورد هدف بود، اما این برنامه سرانجام همه را از فعالان حقوق مدنی گرفته تا روزنامه نگاران و افرادی که در توئیتر از امارات انتقاد می کردند، تعقیب کرد.

این کارشناس امنیتی آمریکا گفت:«سپس جستجوی خود را در مورد فناوری‌های ردیابی پول شروع کردیم».

وی توضیح داد که از آنها خواسته شد به کشور قطر دسترسی یابند و وقتی به آنها گفته شد که باید سیستم های این کشور را هک کنند، مجوز این امر نیز داده شد. سپس، درخواست اطلاعات برای اقلام خاص‌تری مانند موارد مربوط به برنامه‌های پرواز خانواده سلطنتی قطر شروع شد.

این تحلیلگر امنیتی آمریکایی در ادامه می‌گوید در آن زمان بود که ایمیل‌های «میشل اوباما»، همسر «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۵ به رایانه او رسید که نشان می‌داد دیگر قوانین بازی تغییر کرده است. این ایمیل ها مربوط به تیم بانوی اول سابق آمریکا و سفر به خاورمیانه او برای ترویج طرح "اجازه دهید دختران یاد بگیرند" بود.

ایوندن می‌گوید: «در آن لحظه بود که گفتم: نباید این کار را انجام دهیم. این درست نیست».

در اواخر سال ۲۰۱۵ ، یک نهاد محلی ، DarkMatter ، عملیات پروژه ریون را بر عهده گرفت. این گروه مجاز به انجام عملیات تهاجمی علیه سازمان‌های خارجی بود و از فعالان خواسته شد تا به سازمان جدید بپیوندند یا به خانه بازگردند.

ایوندن نزد خود گفت که افرادی که به ایالات متحده وفادار هستند؛ این کار را نخواهند کرد، بنابراین ما آن‌جا را ترک کردیم و به خانه برگشتیم.

وی و خانواده‌اش از تکمیل ماموریت خود، اجتناب کردند و به وطنشان بازگشتند.مدت کوتاهی پس از استقرار در ایالات متحده، او شروع به ارسال تماس‌ها و پیام‌هایی به رفقای قدیمی خود در آژانس امنیت ملی کرد، که هنوز در خدمت بودند و از ابوظبی پیشنهاد کار دریافت کرده بودند. وی به آن‌ها می گفت: «نروید ، این، آن شغلی که فکر می‌کنید که می‌توانید آن را انجام دهید، نیست».

عضو دیگر این تیم، «لوری استراود» است که متخصص امنیت سایبری است و زمانی در آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد. گزارش شده که DarkMatter درخواستی برای هدف قرار دادن یک روزنامه نگار آمریکایی به او داده و وقتی استراود نگرانی‌های خود را مطرح کرد ، به سرعت از پروژه حذف شد.

علامت قرمزهایی که ایوندن از دست داده بود، می‌تواند درس عبرتی برای سایر متخصصان و کارشناسان امنیتی باشد که قصد مهاجرت به خارج از کشورشان را دارند. در واقع، او توصیه هایی برای ارائه دارد، به این امید که دیگران نیز اشتباهات مشابه او را را مرتکب نشوند. "هر وقت که موهای تنتان سیخ شد، باید عقب‌نشینی کنید و مطمئن شوید که استراتژی برای خارج شدن را دارید. چه آن سازمان، چنین استراتژی را ارائه دهد یا خیر؛ به هر حال شما به یکی نیاز دارید».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها