چین: آمریکا بزرگترین تهدید برای صلح در دریای جنوبی چین است

چین: آمریکا بزرگترین تهدید برای صلح در دریای جنوبی چین است
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 05:46

معاون نماینده چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، آمریکا را بزرگترین تهدید علیه صلح و ثبات در دریای چین جنوبی توصیف کرد.

العالم - آسیا

یک مقام ارشد چین در نشست شورای امنیت تصریح کرد آمریکا به بزرگترین تهدید علیه صلح و ثبات در دریای چین جنوبی تبدیل شده است.

«دای بینگ»، معاون نماینده چین در سازمان ملل متحده از آمریکا به دلیل ارسال خودسرانه کشتی‌های نظامی پیشرفته و ناو هواپیمابر به دریای چین جنوبی انتقاد کرد و گفت واشنگتن در تلاش است میان کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند.

او که در نشست مجازی شورای امنیت با موضوع امنیت دریایی صحبت می‌کرد گفت: «این کشور خودش به بزرگترین تهدید علیه صلح و ثبات در دریای چین جنوبی تبدیل شده است.»

دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی در منطقه آسیا-اقیانوسیه واقع شده است و در سال‌های اخیر به منبع تنش‌ها میان چین و همسایگان این کشور از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین تبدیل شده است و این کشورها همچنان به جدال بر سر مرزهای دریایی آب‌ها ادامه می‌دهند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در همین نشست مدعی شد که همه کشورها- و نه فقط کشورهای مدعی بر سر جزایر دریای چین جنوبی بایستی از قوانینی که بر سر آنها برای حل مناقشه‌های دریایی موافقت شده محافظت کنند.

بلینکن، اقدامات چین را «تحریک‌آمیز» و «غیرقانونی» خواند. او گفت: «ما شاهد رویارویی خطرناک کشتی‌ها در دریا و اقداماتی خطرناک برای پیشبرد ادعاهای دریایی غیرقانونی بوده‌ایم. واشنگتن ازاقداماتی که باعث ارعاب و زورگویی به سایر کشورها شده و مانع دستیابی آنها به منابع دریایی‌شان می‌شود نگران است.»

او در ادامه هشدار داد: «درگیری در دریای چین یا در هر اقیانوس دیگری در بردارنده تبعات جدی برای امنیت و تجارت خواهد بود. اگر کشوری بعد از نادیده گرفتن این قوانین با هیچ تبعاتی مواجه نشود این مسئله باعث ایجاد بی‌ثباتی در همه جا خواهد شد.»

آمریکایی‌ها علاوه بر مداخله در منازعات موجود در دریای جنوبی چین، از جدایی‌طلبان تایوانی و هنگ‌کنگی نیز حمایت می‌کند که به گفته پکن، اقدامی در راستای مداخله در امور داخلی چین است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها