دو سوم گذرگاه های مرزی مهم افغانستان تحت کنترل طالبان + نقشه

دو سوم گذرگاه های مرزی مهم افغانستان تحت کنترل طالبان + نقشه
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 10:39

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، که قرار است در انتهای این ماه به پایان برسد، طالبان کنترل خود را بر گذرگاه‌های مرزی و مراکز ولایت های مهم افغانستان گسترش می دهد.

العالم - افغانستان

در حالی که درگیری ها میان دولت افغانستان و طالبان ادامه دارد، حدود دو سوم گذرگاه های کل کشور تحت سیطره نیروهای طالبان قرار گرفته است و همچنین این گروه کنترل 5 ولایت دیگر را نیز در اختیار گرفته است.

نقشه زیر تصویری از گذرگاه های مرزی و همچنین ولایت هایی که تحت کنترل نیروهای طالبان و دولت مرکزی است را نشان می دهد.

گذرگاه مرزی «شرهان»

طالبان روز ۲۲ ژوئن با تصرف شهر مرزی «شرهان» در ۶۰ کیلومتری شمال افغانستان و شهر «قندوز» این منطقه مرزی با تاجیکستان را تحت کنترل خود در آورد.

تعداد سربازان افغان که مجبور به فرار به خاک تاجیکستان شدند به بیش از هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. به علاوه صدها غیرنظامی نیز به عنوان پناهجو به خاک تاجیکستان وارد شدند.

گذرگاه مرزی اسلام قلعه

پایانه اسلام‌قلعه افغانستان در شهرستان کوهسان و 120 کیلومتری غرب هرات و آن سوی گذرگاه دوغارون در 18 کیلومتری مرکز شهرستان تایباد استان خراسان رضوی ایران واقع شده است و مهمترین مسیر ارتباط زمینی میان دو کشور به شمار می‌رود.

ترانزیت سالانه میلیاردها دلار کالاهای ایران، ترکیه و اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به افغانستان و بالعکس نیز تنها از طریق این گذرگاه صورت می‌گیرد.

گذرگاه رسمی دوغارون-اسلام‌قلعه همچنین نقش مهمی بین افغانستان و سایر کشورهایی که بخشی از شبکه بزرگراه آسیایی از توکیو، ژاپن به غرب استانبول و سپس بندر لیسبون پرتغال هستند، ایفا می‌کند. آتش‌سوزی مهیب و انفجار تانکرهای گاز در گمرک اسلام‌قلعه در فوریه امسال تا مدتی فعالیت این گذرگاه متوقف کرد.

طالبان در 8 جولای کنترل این گذرگاه را در دست گرفت.

گذرگاه مرزی ابونصر فراهی

گذرگاه مرزی ابونصر فراهی در ولایت فراه در مسیر بزرگراه‌های آسیایی واقع شده است و سهم به‌سزایی در واردات و صادرات میان ایران و افغانستان دارد.

درآمد سالانه افغانستان از طریق این پایانه از 50 میلیون دلار فراتر می‌رود و بیش از سه هزار تن در این بازارچه مرزی شاغل هستند.

همزمان با کنترل گذرگاه اسلام قلعه، طالبان کنترل این گذرگاه را نیز در دست گرفت.

گذرگاه تورغندی

گذرگاه «تورغندی»، در مرز افغانستان- ترکمنستان و 105 کیلومتری هرات واقع شده است. روزانه 10 الی 15 کامیون حامل کالاهای این کشور با عبور از این گذرگاه وارد افغانستان می‌شود. تورغندی و همچنین گذرگاه آقینه دو پایانه‌ استراتژیک میان افغانستان و ترکمنستان به‌شمار می‌روند که توسط جاده و راه‌آهن سنج به سره اتاب متصل شده و نقطه آغاز «راه لاجورد» است.

در 9 جولای، طالبان کنترل این گذرگاه مرزی را در دست گرفت.

گذرگاه اسپین بولدک

گذرگاه «اسپین بولدک» نیز در شهرستانی به همین نام در ولایت قندهار افغانستان و در پاکستان واقع شده است.

این گذرگاه حدود 10 کیلومتر با شهر چمن ایالت بلوچستان به مرکزیت کویته پاکستان فاصله دارد و یکی از بزرگترین معابر بین‌المللی بین دو کشور است. روزانه بیش از هفتاد هزار کارگر و کواسب از این گذرگاه عبور و مرور کرده و عصرها به خانه بازمی‌گردند.

در 14 ژوئیه، ظالبان کنترل این گذرگاه مرزی با پاکستان در جنوب کشور را در دست گرفت.

بندر آی خانم

بندر «آی خانم» در مرز افغانستان- تاجیکستان واقع شده و دارای اهمیت استراتژیک و اقتصادی است. دولت افغانستان سالانه حدود دو میلیون افغانی از طریق این بندر درآمد دارد. این مرز در عین حال یکی از بزرگترین مسیرهای قاچاق مواد مخدر از افغانستان به روسیه و اروپا به شمار می‌رود.

طالبان کنترل یک گذرگاه مرزی دیگر با پاکستان و بندر «آی خانم» با تاجیکستان را در دست گرفتند.

طالبان علاوه بر گذرگاه های مرزی، توانسته است در فاصله زمانی کوتاه 4 مرکز ولایت را کنترل کنند: زرنج، مرکز ایالت نیمروز هم مرز با ایران، شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، در مرز با ترکمنستان، و شهرهای سرپل و قندوز، مرکزهای ولایت هایی به همین نام در شمال کشور.

زرنج اولین مرکز ولایت تحت کنترل طالبان از زمان خروج دولت جو بایدن از افغانستان بود.

الجزیره

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها