انتقام سعودی از تن ندادن حماس به گروکشی‌ها

انتقام سعودی از تن ندادن حماس به گروکشی‌ها
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 12:42

یک روزنامه لبنانی نوشت، حماس مرتبط کردن پرونده بازداشتی‌های فلسطینی در عربستان سعودی با روابط این جنبش در منطقه را نپذیرفت و به همین دلیل، ریاض با تعجیل در صدور احکام سنگین علیه این بازداشتی‌ها، انتقام گرفت.

العالم - لبنان

پس از گذشت دو سال از بازداشت بیش از شصت فلسطینی و اردنی در عربستان سعودی و شکست میانجی‌گری‌های عربی و نیز طرح تبادل پیشنهاد شده از سوی صنعاء، ریاض یکشنبه هفته جاری (۱۷ مرداد) احکام سنگینی علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی صادر کرد.

«محمد الخضری» (۸۳ ساله) نماینده حماس در عربستان سعودی به ۱۵ سال زندان محکوم شد که به دلیل وضعیت وخیم وی و بیماری، اجرای این حکم شش ماه با تعویق انجام می‌شود.

دیگر احکام صادر شده برای بازداشت‌شدگان به اتهام وابسته بودن به حماس و ادعای «حمایت از تروریسم» به این شرح است: «محمد العابد» ۲۲ سال حبس، «محمد البنا» ۲۰ سال حبس، «جمال الداهودی» ۱۵ سال حبس، «ایمن صلاح» ۱۹ سال حبس، محمد ابوالرب» ۱۸ سال حبس، «موسی ابوحسین» ۴ سال حبس، «شریف نصرالله» ۱۶ سال حبس، «باسم الکردی» ۷ سال حبس، «صالح قفه» ۵ سال حبس، «ایمن العقاد» ۴ سال حبس. تعدادی دیگر مانند «محمد قدیح»، «ادهم غزال»، «محمد یعیش»، «محمد اسعد» و «محمد رواح» از اتهامات وارده مبرا شدند.

بر اساس گزارش‌ها، عربستان سعودی تنها اجازه حضور یکی از اعضای خانواده بازداشتی‌ها را طی روند محاکمه داده است، خانواده‌‌هایی که از این احکام شوکه شده‌اند.

این احکام پس از آن صادر می‌شود که «اسماعیل هنیه» رهبر حماس چندین بار از پادشاه سعودی «سلمان بن عبدالعزیز» درخواست کرد این بازداشتی‌ها آزاد شوند. همچنین «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج نیز در گفت‌وگو با شبکه سعودی «العربیه» این درخواست را تکرار کرد و علاوه بر آن درخواستهای فلسطینی و غیرفلسطینی زیادی در این خصوص وجود داشت.

«الاخبار» در این خصوص نوشت، پس از این همه درخواست، صدور احکام مذکور برای حماس شوکه‌کننده بود و حماس انتظار داشت حداقل احکام سبکتری صادر شود.

در همین زمینه منایع وابسته به حماس به الاخبار گفتند، میانجیگری‌ها و رایزنی‌ها میان حماس و سعودی در پایان ماه گذشته به بن‌بست رسیده و از آنجایی که حماس نپذیرفته پرونده بازداشت‌شدگان فلسطینی را به روابط این جنبش در منطقه مرتبط کند، ریاض در صدور این احکام تعجیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها