تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقاومت عراق و حزب‌الله لبنان

تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقاومت عراق و حزب‌الله لبنان
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 04:50

وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های جدید در نظر گرفته‌شده برای کتائب حزب‌الله، عصائب اهل الحق و حزب‌الله لبنان را ابلاغ کرد.

العالم - آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای، تدابیر تنبیهی در نظر گرفته شده علیه گروه‌های مقاومت عراق، دو شرکت سوریه‌ای و چند شرکت روسیه‌ای را برای چاپ در نشریه رسمی دولت فدرال آمریکا اعلام کرد.

در این اطلاعیه که فایل پی‌دی‌اف آن روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته تصریح شده دولت فدرال ایالات متحده آمریکا روز ۲۹ جولای ۲۰۲۱ (مصادف با ۷ مرداد ۱۴۰۰) از تدابیر تنبیهی مشخص‌شده در بند ۳ «قانون مقابله با اقدامات اشاعه‌ای ایران، کره شمالی و سوریه» علیه شخصیت‌های حقوقی زیر استفاده کرده است:

- عصائب اهل الحق (عراق) یا جانشین آن، یگان‌های فرعی‌اش یا گروه‌های تابع آن؛

- کتائب حزب‌الله (عراق) یا جانشین آن، یگان‌های فرعی‌اش یا گروه‌های تابع آن؛

- شرکت چارتر گرین لایت مسکو (روسیه) و هر شرکت جانشین یا واحدهای فرعی یا تابع آن؛

-شرکت آسیا اینوست (روسیه) و هر شرکت جانشین یا واحدهای فرعی یا تابع آن؛

-شرکت ان‌پی‌پی پولسار (روسیه) و هر شرکت جانشین یا واحدهای فرعی یا تابع آن؛

- شرکت تجاری ایمن الصباغ (سوریه) و هر شرکت جانشین یا واحدهای فرعی یا تابع آن؛

- حزب‌الله لبنان و هر گروه جانشین یا واحدهای فرعی یا تابع آن.

- شرکت تجاری وائل عیسی (سوریه) و هر شرکت جانشین یا واحدهای فرعی یا تابع آن؛

با آنکه وزارت خارجه آمریکا گفته این تدابیر تحریمی روز ۲۹ جولای علیه گروه‌های فوق اعمال‌شده، دولت آمریکا پیشتر این مسئله را رسانه‌ای نکرده است.

فایل پی‌دی‌اف جدید، پیش‌نویس متنی است که قرار است سه‌شنبه ۱۰ آگوست در فدرال رجیستر یا نشریه رسمی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا چاپ شود. دولت آمریکا از طریق این نشریه درباره برخی از تغییرات در سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها و الزامات دولت فدرال اطلاع‌رسانی می‌کند.

قانونی که دولت آمریکا برای به‌کارگیری تدابیر تحریمی جدید علیه شخصیت‌های حقوقی فوق‌الذکر به آن استناد کرده («قانون مقابله با اقدامات اشاعه‌ای ایران، کره شمالی و سوریه») سال ۲۰۰۰ با هدف مجازات اشخاص و سازمان‌هایی که با ایران مبادلات تسلیحاتی انجام دهند تصویب شد. در سال‌های بعد، نام کره شمالی و سوریه هم به این قانون اضافه شد.

طبق بند ۳ قانون فوق، هیچ سازمان یا نهاد وابسته به دولت آمریکا نبایستی با شخصیت‌های حقوقی ذکرشده در بالا وارد قراردادی با موضوع تأمین یا تدارکات هر گونه کالا، فناوری یا خدمات شود، مگر آنکه وزیر خارجه آمریکا طی تصمیم دیگری حدود و ثغور آن را به گونه‌ای دیگر مشخص کند.

همچنین هیچ‌یک از سازمان‌ها یا نهادهای دولت آمریکا نباید به این شخصیت‌های حقوقی کمکی ارائه دهند، ضمن آنکه آنها نیز مجاز به برخورداری از هیچ‌یک از برنامه‌های کمکی دولت آمریکا نخواهند بود، مگر آنکه وزیر خارجه آمریکا طی تصمیم دیگری، درباره حدود و ثغور چنین مراوداتی اظهارنظر کند.

اقدام جدید همچنین فروش هر گونه اقلام مندرج در لیست موسوم به "فهرست مهمات آمریکا" به این گروه‌ها و شرکت‌ها را ممنوع کرده و تمامی قراردادها از سوی هر شخصی برای فروش کالاهای دفاعی یا ارائه هر گونه خدمات دفاعی به آنها را لازم به فسخ می‌داند.

وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرده این تدابیر به مدت ۲ سال از زمان اجرایی‌شدن این دستورالعمل پابرجا خواهند بود، مگر آنکه وزیر خارجه آمریکا تصمیم دیگری اتخاذ کند.

تحریم جدید در راستای تداوم اقدامات دولت آمریکا علیه گروه‌های مقاومت است. دولت بایدن، قبل از این دو بار به مواضع گروه‌های مقاومت عراق حمله کرده است.

در هفته‌های گذشته، نماینده‌های کنگره آمریکا هم طرح‌هایی برای تشدید فشارها علیه گروه‌های مقاومت ارائه کرده‌اند. ماه پیش ده‌ها قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار در نظر گرفتن تحریم‌های مالی برای اشخاص، سازمان‌ها و دولت‌هایی است که به حماس کمک‌رسانی می‌کنند.

چند هفته پیش هم گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای از کشورهای اروپایی خواسته‌اند تمام حزب‌الله را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کند.

آمریکا از چند سال پیش در راستای تلاش برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنانکشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

اقدامات آمریکا در لبنان بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها