جزئیات نشست سه ساعته کمیسیون بهداشت مجلس درباره بحران «کرونا»

جزئیات نشست سه ساعته کمیسیون بهداشت مجلس درباره بحران «کرونا»
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 19:46

رئیس و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جزئیاتی از جلسه 3.5 ساعته عصر امروز این کمیسیون با موضوع بحران کرونا را تشریح کردند.

العالم - ایران

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه 3.5 ساعته بعدازظهر امروز این کمیسیون در پی دستور رئیس مجلس برای ارائه پیشنهادات فوری به دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، البرز و برخی استان‌ها و نیز رؤسای بیمارستان‌های بزرگ تهران، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و نمایندگان وزارت کشور، ناجا، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات برگزار شد، نقطه‌نظرات مهمانان درخصوص نحوه مدیریت بیماری کرونا در روزهای آینده دریافت شد.

وی افزود: نقطه‌ نظرات متفاوتی از سوی مهمانان ارائه شد؛ از جمله در خصوص اینکه چطور مسئله محدودیت‌های کرونایی را مدیریت کنند و منابع مالی وزارت بهداشت چگونه تأمین شود و نیازهای بیمارستان‌ها چگونه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: براساس گزارشی که رئیس یکی از بیمارستان‌ها ارائه کرد، ماهانه فقط 4.5 میلیارد تومان پول اکسیژن یک بیمارستان تهران است و علاوه بر آن، هزینه بالای داروهایی مانند رمدسیویر نیز مطرح است که هر آمپول آن 12 یورو تمام می‌شود.

شهریاری در خصوص نظر اعضا درباره تعطیلی سراسری دو هفته‌ای نیز گفت: در این رابطه اختلاف‌نظر وجود دارد؛ چون مسائل اجرایی نحوه اجرای محدودیت‌ها و نیز حمایت‌های مالی از اصناف و تاب‌آوری مردم مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع تمام نقطه نظرات را شنیدیم و قرار شد در جلسه فردا چهارشنبه در ساعت 12 الی 14 تشکیل می‌شود موضوع را جمع‌بندی کرده و گزارش آن را به رئیس مجلس و رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دهیم.

همچنین سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز، به بخشی از پیشنهادات ارائه شده از سوی اعضای کمیسیون و مهمانان آن در جلسه امروز اشاره کرد و گفت: از جمله این پیشنهادات، تعطیلی دو هفته‌ای سراسری و کامل بود که در کنار آن نیز، همه ظرفیت کشور را برای واردات واکسن مناسب و نیز افزایش تولید داخل به کار بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین پینشهاد شد تست‌های PCR تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که هم هزینه‌ای برای مراکز بهداشتی و درمانی نداشته باشد و هم شناسایی بیمار و قرنطینه در منزل زودتر انجام شود؛ علاوه بر آن پیشنهاد شد بخش قابل توجهی از اختیارات ستاد ملی مقابله با کرونا به ستادهای استانی به ریاست استانداران واگذار شود تا براساس شرایط اقلیمی و محیطی هر استان در مواقع ضروری تصمیمات فوری اتخاذ شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین از طرح پیشنهاد تأمین اعتبار یک هزار میلیارد تومانی برای واکسیناسیون به میزان 100 میلیون دُز و نیز تسریع در استخدام بیش از 52 هزار نیروی مورد نیاز نظام سلامت کشور خبر داد و گفت:‌ نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز که در جلسه حضور داشت اعلام آمادگی کرد که در صورت جذب این تعداد نیرو بودجه مورد نیاز آن تأمین می‌شود.

میرمحمدی تصریح کرد: علاوه بر این، پیشنهاد دپوی اصولی داروهای مورد نیاز هم مطرح شد تا در عین تأمین نیازهای روزانه، برای سه الی چهار ماه آینده نیز مشکلی نداشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموعه همه اعضای کمیسیون و مهمانان، بر ضرورت اتخاذ تصمیم فوری و عملیاتی برای مهار بیماری تأکید کردند؛ البته جمع‌بندی نقطه‌نظرات و پیشنهادات مطرح شده، در جلسه فرداظهر کمیسیون انجام می‌شود تا گزارش آن به اطلاع رؤسای مجلس و قوه مجریه و صحن مجلس برسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها