امیدها به "نشست کشورهای همسایه عراق" برای پایان دادن به مداخلات خارجی

امیدها به
چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 23:28

تا حالا حتی یک بار سابقه نداشته که ایران دعوت همسایگانش را برای مشارکت در تلاش‌های منطقه‌ای جهت حفظ منافع ملت‌ها و کشورها رد کند بلکه همواره پیشرو در فرآیند مذاکرات فراگیر برای دور کردن منطقه از درگیری‌ها و بحران‌ها بوده است.

العالم- کشکول

براساس این رویکرد ثابت جمهوری اسلامی درخصوص منطقه، "سیدابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری ایران از دعوت "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق برای مشارکت در "نشست کشورهای همسایه عراق" استقبال کرد که قرار است اواخر آگوست در بغداد برگزار شود.

رئیسی در نشستی با "فؤاد حسین" وزیر خارجه عراق در تهران گفت: "گام عراق در برگزاری این اجلاس گامی مبارک است". او خواستار "همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه بدون مداخله کشورهای خارجی شد" و خاطرنشان کرد "این امر شرط لازم برای دستیابی به امنیت پایدار در منطقه و تامین رفاه ملت‌هایش است".

ایران تأکید کرد، حضور و مداخله خارجی در منطقه که کاملا در راستای منافع رژیم اسرائیل است، تنها عامل بی‌ثباتی و ناامنی منطقه و هدر رفتن ثروت‌های آن و نیز جنگ و درگیری‌ها است. لذا بر خروج این نیروها از منطقه اصرار دارد تا امنیت و ثبات در آن برقرار شود.

ایران تنها کشور منطقه است که میزبان هیچ پایگاه نظامی و نیروهای خارجی نیست؛ استقرار چنین پایگاه‌ها و نیروها به این معناست که کشورها و ملت‌های منطقه از بلوغ و قدرت کافی برای دفاع از منافع و منطقه خودشان برخوردار نیستند و به "ولی امری" نیاز دارند که امورات آنها را مدیریت کند در حالی‌که واقعیت آن است که مشکلات منطقه ریشه در حضور خارجی‌ها دارد.

دشوار است تصور کرد اجلاسی منطقه‌ای، مانند اجلاس بغداد برگزار شود و در آن به حضور نظامی غرب و به‌ویژه آمریکا در منطقه، که به غده سرطانی تبدیل شده، پرداخته نشود. لذا ایران هزینه گفت‌وگو میان کشورهای منطقه و امتیازدهی برخی کشورهای منطقه در برخی مسائل مورد اختلاف را خیلی کمتر از هزنیه حضور نیروهای خارجی می‌دانند که تنها در راستای منافع نامشروع دولت‌های‌شان و رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند؛ منافعی که تامین و تضمین آنها در گرو ایجاد هرج و مرج و جنگ و درگیری‌ها میان کشورهای منطقه دارد. بنابراین نشست همسایگان عراق را می‌توان تلاشی برای آب کردن یخ روابط در منطقه دانست که بسیاری از عوامل چنین روابطی، ساختگی و در نتیجه مداخلات غربی‌هاست.

پربیننده ترین خبرها