افشای جزئیات دیدار رئیس سیا و محمود عباس؛ «ماجد فرج» جانشین عباس می‌شود؟

افشای جزئیات دیدار رئیس سیا و محمود عباس؛ «ماجد فرج» جانشین عباس می‌شود؟
جمعه 22 مرداد 1400 - 12:36

منابع آگاه خبر دادند که رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مسائل مختلفی از جمله موضوع انتقال آرام و تدریجی قدرت در رام‌الله را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

العالم - آمریکا

پس از سفر اخیر رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به فلسطین و دیدار او با مقامات تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین، منابع خبری جزئیات مربوط به این دیدارها را فاش کردند.

روزنامه «الاخبار» در این خصوص نوشت که پس از گذشت چند هفته از زمان سفر «هادی عمرو» مسئول پرونده فلسطین در وزارت امور خارجه آمریکا به منطقه، بالگرد حامل «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) پریروز در رام‌الله فرود آمد تا دیداری میان او و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «ماجد فرج» رئیس آژانس اطلاعات کل این تشکیلات شکل بگیرد.

بر اساس این گزارش،‌ این سفر تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که ماجد فرج پیامی در خصوص وضعیت بد اقتصادی رام‌الله برای مقامات آمریکایی ارسال کرد.

برخی منابع تشکیلات خودگردان در این خصوص به الاخبار خبر دادند که رئیس سیا با محمود عباس درباره آغاز مجدد روند سازش میان فلسطینیان و تل‌آویو، وضعیت اقتصادی تشکیلات خودگردان، بحران مالی رام‌الله و چگونگی حمایت از تشکیلات برای بقا، مقامات آتی تشکیلات خودگردان فلسطین و چگونگی جلوگیری از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای عدم اثرگذاری بر تصمیم‌گیری مردم فلسطین، حمایت از دستگاه‌های امنیتی تشکیلات برای ممانعت از وقوع انتفاضه جدید، و بالا بردن سطح هماهنگی‌های امنیتی میان رام‌الله و واشنگتن گفت‌و‌گو کرده‌اند.

الاخبار همچنین خبر داد که در پیام ماجد فرج به مقامات آمریکایی، آشکارا از اقدامات اخیر تل‌آویو شکایت شده بود؛ اقداماتی که هم‌اکنون منجر به تشدید بحران اقتصادی تشکیلات خودگردان شده است به‌ویژه پس از آنکه تل‌آویو ۵۰ میلیون شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) را ماهانه از درآمد اعطایی به تشکیلات کم کرد.

بر اساس این گزارش، رام‌الله از واشنگتن درخواست کرده است که این اقدام را به تعویق بیندازد تا تشکیلات بتواند این بحران مالی را پشت سر بگذارد و حقوق کارمندانش را سر وقت بپردازد.

طبق گزارش منابع مذکور، رئیس سیا با محمود عباس و ماجد فرج مسئله حمایت مجدد واشنگتن از تشکیلات خودگردان را مورد بحث و بررسی قرار داده است آن هم درست پس از اقدام رام‌الله در کم کردن حقوق ماهیانه خانواده‌های اسرا و شهدای فلسطینی و کاهش محبوبیت تشکیلات خودگردان در میان مردم.

الاخبار خاطرنشان می‌کند که واشنگتن و تل‌آویو اعتقاد دارند که پرداخت این حقوق به خانواده‌های اسرا و شهدای فلسطینی باعث می‌شود فلسطینیان به مقاومت در برابر تل‌آویو ادامه دهند و دست به انجام عملیات استشهادی بزنند.

طبق این گزارش، دیدار مذکور همچنین به سامان‌دهی اوضاع داخلی تشکیلات خودگردان پرداخته شده است تا رام‌الله دیگر برای انجام برخی امور وابسته به حماس نباشد. از‌این‌رو صحبت‌هایی درباره انتقال آرام قدرت در تشکیلات خودگردان مطرح شده و رئیس سیا به محمود عباس اطلاع داده است که دولت فعلی آمریکا تمایل دارد جایگاه ماجد فرج را چه در درون جنبش «فتح» و در داخل تشکیلات خودگردان تقویت کند.

در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده است که ویلیام برنز پیشنهادی نیز درباره از سر گرفته شدن روابط سیاسی رام‌الله و تل‌آویو و دیدار محمود عباس با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح کرده که رئیس تشکیلات خودگردان موافقت خود را با آن اعلام کرده و گفته است که با نظارت آمریکا در این دیدار مشارکت خواهد کرد.

از سوی دیگر،‌ رئیس سیا که یک روز پیش از دیدار با محمود عباس با نفتالی بنت دیدار کرده بود، خبر داد که تل‌آویو در راستای تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان با برخی امور از جمله ساخت هزاران واحد مسکونی برای فلسطینیان در منطقه «C» در کرانه باختری اشغالی موافقت کرده است.

منطقه سی حدود ۶۰ درصد از مساحت کرانه باختری اشغالی را شامل می‌شود که طبق توافق اسلو، به طور کامل تحت نظر اشغالگران صهیونیست قرار دارد.

منابع‌ عبری‌ اخیرا گزارش دادند که تل‌آویو در مقابل تصویب ساخت بیش از ۲ هزار واحد صهیونیست‌نشین جدید قصد دارد مجوز ساختی نیز به فلسطینیان بدهد.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» شامگاه چهارشنبه هفته جاری در این خصوص خبر داد که تل‌آویو با ساخت هزار واحد مسکونی جدید برای فلسطینیان در منطقه «C» کرانه باختری اشغالی موافقت خواهد کرد و تشکیلات خودگردان فلسطین این مأموریت را برعهده خواهد گرفت.

منابع فلسطینی در گفت‌و‌گو با این روزنامه‌ عبری‌زبان طرح ساخت خانه برای فلسطینیان در منطقه سی را «استثنائی» خوانده بودند و در این رابطه گفتند: «این گام اسرائیل غیرمنتظره و غیرعادی است و در سال‌های گذشته چنین چیزی رخ نداده است».

فارس

پربیننده ترین خبرها