آرامش قبل از طوفان در فلسطین

آرامش قبل از طوفان در فلسطین
شنبه 23 مرداد 1400 - 14:45

در نتیجه اقدامات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان و مقدسات و تلاش آن برای یهودی‌سازی قدس، سرزمین فلسطین آبستن تحولات خطرناکی شده که می‌تواند منطقه را وارد دور جدیدی از تنش کند.

العالم- فلسطین اشغالی

رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اجرای پروژه بزرگ یهودی‌سازی شامل احداث گذرگاه، میدان و ساخت آسانسور برای تسهیل ورود شهرکنشینان به حرم شریف ابراهیمی را آغاز کرد. در سایه این تصمیمات و اقدامات خطرناک صهیونیست‌ها، این مکان روز گذشته شاهد خیزش فلسطینان بود. در سایه شرایط دشوار حاکم بر حرم ابراهیمی و تلاش اشغالگران برای سلطه بر صحن‌های مختلف آن و اجرای طرح‌های یهودی‌سازی خود در داخل آن، فلسطینیان اما به ادای نماز ویژه جمعه پرداختند.

ورود اهالی الخلیل به این مکان برای اقامه نماز جمعه که در پاسخ به فراخوان وزارت اوقاف و امور دینی بود- که طی آن خواسته بود که کلیه مساجد الخلیل را روز جمعه تعطیل کند تا همه ساکنان این شهر برای ادای نماز جمعه به حرم ابراهیمی بروند و از آن دفاع کنند- آسان نبود. رژیم اشغالگر موانعی نظامی و صدها نیروی مجهز به سلاح خود را مستقر و تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای اعمال کرده بود ولی نتوانست مانع از ورود هزاران فلسطینی به مسجد ابراهیمی شود تا حمایت‌شان را از این مسجد شریف در برابر یهودی‌سازی اعلام کنند.

اهالی الخلیل در جریان این تجمع، ایستادگی و اتحادشان را در مقابل طرح‌های رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان مورد تأکید قرار دادند. آنها با این حضور صحنه‌ای را خلق کردند که بیداری فلسطینیان و خیزش آنها را برای متوقف کردن اقدامات رژیم اسرائیل و نجات مسجد ابراهیمی از طرح‌ یهودی‌سازی به نمایش گذاشت.

آنچه در مسجد ابراهیمی در الخلیل اتفاق می‌افتد از جمله تغییر اسم و ساخت پل و ایجاد آسانسور و جلوگیری از پخش اذان در چارچوب تلاش رژیم اشغالگر برای از بین بردن بناهای اسلامی، اجرای چشم‌اندازی اسرائیل و پایان دادن به رابطه مسلمانان با این مسجد ارزیابی می‌شود.

در همین راستا منابع آگاه اعلام کردند که گروه‌های فلسطینی در حال آماده شدن برای حضور و تجمع در امتداد دیوار مرزی میان غزه و اراضی فلسطین اشغالی و برنامه‌ریزی برای روز خشم مردمی بزرگ در امتداد اردوگاه های بازگشت در شرق غزه هستند. این منابع، با اشاره به حرکت به سوی تشدید تنش با اشغالگران صهیونیست، تاکید کردند که انتظار میرود، همزمان با سالروز به آتش کشیدن مسجد الاقصی در ۲۱ آگوست جاری، چنین برنامه‌ای اجرایی شود.

پربیننده ترین خبرها