جزئیات توافق آتش‌بس دو مرحله‌ای در درعا سوریه

جزئیات توافق آتش‌بس دو مرحله‌ای در درعا سوریه
يکشنبه 24 مرداد 1400 - 18:34

منابع معارض تأکید کردند که آتش‌بس دو مرحله‌ای بین دولت سوریه و معارضان در درعا برقرار شده است.

العالم - سوریه

«عدنان المسالمه» سخنگوی رسمی کمیته مرکزی مذاکرات درعا وابسته به معارضان واقع در جنوب سوریه خبر داد که شنبه (روز گذشته) نشستی بین نمایندگانی از دولت سوریه، روسیه و مخالفان مسلح برگزار شد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از المسالمه گزارش داد، طرف روس در این مذاکرات، نقشه راهی به مخالفان مسلح داد که متضمن آتش‌بس دو هفته‌ای در درعا است.

وی خبر داد که طی این مدت، مذاکرات اضافی دیگری برای تشکیل یک کمیته متشکل از طرفهای مسئول اجرای این توافق صورت خواهد گرفت تا در دوران مذاکره، حل مشکلات این توافق، بررسی شود.

این مسئول معارض همچنین گفت که از امروز یکشنبه یک گشتی روس در اطراف درعا البلد گشت‌زنی خواهد کرد تا ناظر بر آتش‌بس و بررسی وضعیت میدانی باشد.

الجزیره به نقل از منابع معارض گزارش داد، این توافق شامل دو مرحله اصلی برای مدت یک ماه است. در مرحله نخست، آتش‌بس 15 روزه تا پایان ماه آگوست جاری خواهد بود؛ مشروط به اینکه گشتی‌های روس ناظر بر آتش‌بس باشند.

به گفته این منابع، در مرحله نخست، به وضعیت مخالفان مسلح حاضر در درعا البلد رسیدگی خواهد شد و کسانی که حاضر به حل و فصل وضعیت خود نباشند، به شمال سوریه فرستاده خواهند شد.

منابع مذکور تصریح کرد، در این مرحله، کمیته‌ای متشکل از سرویس اطلاعات سوریه، چند نظامی روس و ساکنان درعا البلد تشکیل خواهد شد. وظیفه این کمیته، نظارت بر نقشه راهی است که مرحله نخست آن با ورود نیروهای پلیس سوری به پاسگاه العباسیه درعا البلد به پایان خواهد رسید.

به گفته منابع معارض، مرحله دوم این نقشه راه از اوایل سپتامبر آغاز خواهد شد. در این مرحله، خدمات‌رسانی در درعا البلد آغاز می‌شود و مقرهای متعلق به نظامیان سوری و روس ایجاد خواهد شد تا وضعیت امنیتی این منطق را تحت نظر داشته باشند.

این در حالی است که «وادیم کولت» نائب‌رئیس مرکز صلح روسیه در سوریه (وابسته به وزارت دفاع روسیه) نهم مرداد ماه جاری از امضای توافق آتش‌بس میان ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح در درعا خبر داده بود.

دو روز پس از آغاز عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌های مسلح مستقر شهر درعا واقع در جنوب این کشور طرفین با میانجیگری روسیه حاضر به آتش‌بس ۴۸ ساعته شدند.

اواخر تیرماه نیز «وادیم کولیت» هشدار داده بود که طبق گزارش‌هایی که در اختیار مرکز روسی آشتی قرار گرفته است، شبکه‌های تروریستی خفته‌ در شهرک‌های دیل، طفس، نافا، جاسم و الصنمین در استان درعا در حال جذب نیرو برای انجام اقدامات خرابکارانه هستند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که دولت سوریه اقداماتی را برای تضمین امنیت در مناطق جنوبی سوریه انجام داده است و از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی ایست‌های بازرسی برای بازرس وسایل نقلیه به منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات به گروههای تروریستی و جلوگیری از وقوع حملات تروریستی اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها