واکنش زاخارووا به پیش بینی های غلط بایدن درباره افغانستان

واکنش زاخارووا به پیش بینی های غلط بایدن درباره افغانستان
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 12:58

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادعاهای نادرست جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد افغانستان را یادآوری و به این کشور گوشزد کرد.

العالم ـ اروپا

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در مطلبی در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: بایدن روز هشتم ماه جولای در مورد اوضاع افغانستان پیش بینی هایی کرد که خودتان می توانید درباره آن قضاوت کنید.

بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا تصرف سراسر افغانستان توسط گروه طالبان گریز ناپذیر است، گفت: خیر.

رئیس جمهوری آمریکا در سوال بعدی در مورد اینکه چرا تصرف افغانستان توسط طالبان گریزناپذیر نیست، خاطرنشان کرد: بخاطر اینکه نیروهای مسلح افغانستان بیش از ۳۰۰ هزار نظامی زبده دارد که خوب تجهیز شده است.

وی افزود: ارتش افغانستان بدتر از ارتش های کشورهای دیگر نیست و نیروی هوایی افغانستان هم قدرتمند است و می تواند از عهده گروه طالبان با مجموع نیروی ۷۵ هزار نفر برآید به همین دلیل تصرف افغانستان توسط طالبان گریز ناپذیر نیست.

زاخارووا نوشت: از بایدن سوال شد که آیا به طالبان اعتماد دارید؟ چرا به این گروه اعتماد ندارید آیا امریکا مسوولیت مرگ افغانها پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را می پذیرد؟

بایدن در پاسخ گفت: این سوال احمقانه است. من اعتمادی به طالبان ندارم. اما من توانمندی ارتش افغانستان را که خوب آموزش دیده است باور دارم. نظامیان افغان خوب مسلح شده و در انجام اقدامات نظامی از توانمندی خوبی برخوردارند.

به گفته زاخارووا، بایدن در واکنش به این پرسش که آیا بر اساس اطلاعات تجسسی آمریکا، دولت افغانستان بزودی سقوط می کند، گفت: این ادعا واقعیت ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: این حقیقت ندارد. سازمان تجسسی امریکا به این نتیجه گیری نرسیده است.

وی ادامه داد: دولت افغانستان باید نیروهای خود را منسجم کند و از توانمندی و امکان برای حفظ موقعیت خود برخوردار است. مساله این است که آیا دولت این کشور می تواند یکپارچه شود و این مساله که توانمندی دارید یا خیر مطرح نیست.

زاخارووا در ادامه نوشت: از بایدن سوال شد که آیا شباهت هایی بین وضعیت افغانستان و آنچه که (چند دهه پیش) در ویتنام برای آمریکا رخ داد می بینید؟

بایدن گفت: هیچ شباهتی وجود ندارد. در آن زمان دشمن (ویت کنگ ها در ویتنام) در قالب چندین تیپ به سفارت آمریکا در ویتنام هجوم برد و دروازه آن را درهم شکست. اگر درست بخاطر داشته باشم شش تیپ در این حمله شرکت داشت.

زاخارووا به نقل از بایدن افزود: طالبان ارتش ویتنام شمالی نیست آنها به هیچ وجه از چنین امکاناتی برخوردار نیستند شما هیچگاه افرادی را که بالای ساختمان سفارت آمریکا در کابل بروند مشاهده نخواهید کرد. وضعیت کابل با ویتنام فرق می کند.

حالا نیروهای گروه طالبان روز گذشته وارد کابل شده و کنترل کامل افغانستان به دست این گروه افتاده است و وزارت خارجه دولت بایدن همانند نظامیان این کشور، سراسیمه درحال خارج کردن کارکنان خود از این کشور است.

پربیننده ترین خبرها