سالیوان: بایدن فکر نمی‌کرد طالبان بتواند بر افغانستان مسلط شود

سالیوان: بایدن فکر نمی‌کرد طالبان بتواند بر افغانستان مسلط شود
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 20:19

مشاور امنیت ملی آمریکا نبود اراده نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ با طالبان را دلیل تسلط این گروه بر افغانستان دانست و گفت بایدن باور نمی کرد که تسلط طالبان حتمی و غیرقابل اجتناب باشد.

العالم ـ آمریکا

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در گفت وگویی با شبکه ای بی سی آمریکا خاطرنشان کرد، مقامات دولت بایدن از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان و سقوط نیروهای امنیتی این کشور متعجب شدند اما با وجود همه این ها، بایدن به تصمیم خود برای خروج نظامی از افغانستان پایبند است.

وی گفت: ما در ۲۰ سال گذشته دهها میلیارد دلار برای اموزش نیروهای افغان صرف کردیم و به آنها تجهیزات دادیم و حمایت های نظامی انجام دادیم. حالا سوال اینجاست که آیا مردان و زنان آمریکایی باید در میانه جنگ داخلی یک کشور دیگر رها شوند آن هم وقتی که ارتش خود این کشور اراده دفاع از خودشان را ندارد؟ پاسخ رئیس جمهوری آمریکا به این سوال "نه" است.

سالیوان گفت که امریکا قصد دارد آن دسته از اتباع افغان را که در طول سال های گذشته به آمریکا کمک کردند، از افغانستان خارج کند.

وی همچنین افزود که بایدن قرار است به زودی درباره موضوع افغانستان با مردم امریکا سخن بگوید.

این مقام امریکایی همچنین خطاب به طالبان گفت که اگر افغانستان به محل امن برای عوامل القاعده تبدیل شود، مسئولیت آن برعهده طالبان خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها