تراژدی انسانی آمریکا علیه افغانستان

تراژدی انسانی آمریکا علیه افغانستان
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 22:53

ویدیوها و تصاویر تاسف‌باری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی در افغانستان منتشر شده، که تعامل وحشیانه و حقیرانه نیروهای آمریکایی با شهروندان افغان را نشان می‌دهند که تلاش می‌کنند در پی تسلط کامل طالبان بر افغانستان، از این کشور فرار کنند.

العالم- درگوشی

برخی از ویدیوهایی که توسط فعالان افغانستانی منتشر شده، شهروندانی را نشان می‌دهد که با چسبیدن به چرخ‌های هواپیمای آمریکایی از افغانستان فرار کنند ولی در هنگام پرواز روی سقف خانه‌های نزدیک فرودگاه سقوط کردند.

بعد از ورود کارمندان سفارت آمریکا و دیپلمات‌های خارجی از چندین کشور و نیز سگ‌های نظامی آمریکایی به هواپیما، نظامیان آمریکایی به شهروندان افغان که در اطراف هواپیما جمع شده بودند، تیراندازی کردند که در نتیجه آن، 5 افغانی کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

به نظر می‌رسد این شهروندان افغان قربانی رسانه‌های آمریکایی و رسانه‌های عوامل آمریکایی شده و باور می‌کردند که آمریکا همپیمان مطمئن آنها و آماده نجات آنهاست و لذا به فرودگاه عازم شده و اطراف هواپیمای آمریکا تجمع کردند. ولی آنها به جای دست دوستی آمریکا، گلوله‌های مرگبار آمریکا را دریافت کردند.

به نظر می‌رسد زبان دیپلماتیک دیگر قادر به توصیف این تراژدی افغانستان نیست و آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد را باید با زبان واقع‌گرایانه و لو خشن توصیف کرد.

همانطور که ژنرال "بسم الله محمدی" سرپرست وزارت دفاع افغانستان در توییتر نوشت: " آنها دستان ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به این مرد ثروتمند و گروهش." پیش از این نیز "عبدالله عبدالله" رییس شورای عالی آشتی ملی افغانستان نیز از خروج ناگهانی غنی از کشور انتقاد کرده بود. عبدالله در پیامی ضبط شده در کابل در واکنش به فرار غنی گفت: "واقعیت آن است که رییس‌جمهوری سابق افغانستان کشور را ترک کرد و مردم و کشور را در چنین وضعیت بدی قرار داد، خداوند او را پاسخگو خواهد دانست و مردم افغانستان نیز او را برای این کار قضاوت خواهند کرد."

مهم نیست که چگونه مقامات افغانستان با تبادل اتهامات، مسئولیت این تراژدی را به گردن یکدیگر بیندازند ولی این صحنه‌ها و تصاویر حیرت‌آور و تاسف‌‌بار در فرودگاه کابل به وقوع نمی‌پیوست اگر این مقامات در دامی آمریکایی نمی‌افتادند. آمریکای ناجی سگ‌های خود را نجات داد ولی افغان‌ها را به عنوان شکاری برای طالبان تنها گذاشت. امیدواریم این درس عبرتی برای حکام عرب باشد که به سراب آمریکایی دل‌خوش کرده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها