توقف عبور هواپیماها از آسمان افغانستان

توقف عبور هواپیماها از آسمان افغانستان
سه شنبه 26 مرداد 1400 - 00:16

خطوط هوایی بین‌المللی با توجه به ملتهب بودن اوضاع افغانستان، دستور العمل‌های پروازی جدیدی صادر کردند.

العالم - آسیا

به دنبال اعلام دو شرکت انگلیسی و اماراتی در زمینه عدم پرواز بر فراز حریم هوایی افغانستان با توجه به شرایط خاص این کشور، شرکت‌های دیگر بین‌المللی نیز هشدارهای امنیت پروازی صادر کردند.

وبگاه شبکه خبری «بی‌بی‌سی» دوشنبه نوشت که سازمان هوانوردی آمریکا در ماه جولای اعلام کرده بود که با توجه به احتمال خطر حمله به هواپیماهای تجاری، پرواز زیر ارتفاع 26 هزار پایی بر فراز کابل ممنوع است. در این بیانیه آمده بود که پروازهای زیر 26000 پا در منطقه اطلاعات پرواز کابل که عمدتا افغانستان را پوشش می‌دهد ممنوع است مگر اینکه در فرودگاه بین المللی حامد کرزی و خارج از آن انجام شود.

به گزارش بی‌بی سی، امروز خطوط هوایی انگلیس، آلمان و کانادا و هند با توجه به اوضاع ملتهب افغانستان و احتمال حمله به هواپیماهای تجاری دستورات جدیدی را صادر کردند. گفته می‌شود که در انگلیس دولت این کشور در این زمینه دستوری صادر نکرده و شرکت‌های هوایی به طور مستقل تصمیم گرفته‌اند.

سازمان هوانوردی افغانستان نیز اعلام کرده که کنترل پروازها بر فراز کابل را در اختیار ندارد. خطوط هواپیمایی ترکیه نیز پرواز به افغانستان را لغو کرده است.

خبرگزاری «تاس» نیز نوشت که شرکت «ایرو فلوت» و «ایربریج کارگو» روسیه تصمیم گرفتند از دوشنبه بر فراز حریم هوایی افغانستان پرواز نکنند.

یکشنبه شب نیز شرکت هوایی «بریتیش ایرویز» به خلبانان خود دستور داد از حریم هوایی افغانستان به دلیل کاهش امنیت پرواز استفاده نکنند. شرکت بریتیش ایرویز که در سال ۱۹۷۴ راه‌اندازی شد، روزانه صدها پرواز مستقیم به سراسر جهان دارد.

سخنگوی خطوط هوایی امارات متحده عربی «فلای دبی» نیز اعلام کرد که پروازهای خود را به کابل، پایتخت افغانستان از روز دوشنبه متوقف می‌کند. سخنگوی شرکت مذکور گفت، پرواز برگشت از کابل به دوبی روز یکشنبه انجام و پس از آن خدمات تا اطلاع بعدی متوقف می‌شود.

در رویدادی مرتبط دیگر با افغانستان، منابع خبری دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از هدف قرار گرفتن یک هواپیمای نظامی افغانستان از سوی پدافند هوایی ازبکستان خبر دادند.

شبکه‌ خبری «راشاتودی» و خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وزارت دفاع ازبکستان گزارش دادند که یک فروند هواپیمای نظامی افغانستان بدون توجه به هشدارها و در حالی که سعی در نقض حریم هوایی این کشور را داشت، مورد اصابت یگان پدافندی ازبکستان قرار گرفت.

این هواپیما یکشنبه شب در ولایت «سرخان‌دریا» در ازبکستان با آتش پدافند این کشور سقوط کرد و دو خلبان آن از این سانحه جان سالم بدر برده و در بیمارستان بستری هستند. ظاهرا این هواپیما قصد فرار از افغانستان را داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها