حکمتیار: جنگ نمی‌خواهیم، دنبال حل بحرانیم

حکمتیار: جنگ نمی‌خواهیم، دنبال حل بحرانیم
سه شنبه 26 مرداد 1400 - 11:49

رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت، برای حل بحران در افغانستان مانده و ملت افغانستان خواهان جنگ نیست.

العالم - جهان اسلام

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ به بهانه اتفاق ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته جاری (۲۴ مرداد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

حکمتیار گفت: دولت قادر به تحرک یا ورود به جنگ نیست. ما برای حل بحران در افغانستان اینجا هستیم، جنگ نمی‌‌خواهیم، مردم جنگ نمی‌خواهند. ما برای حل بحران اینجا هستیم.

وی خطاب به ملت افغانستان گفت: ما همانطور که وعده داده بودیم با شما خواهیم بودیم. افغانستان در شرایط سختی قرار دارد اما ما با شما هستیم. ما با افغانستان هستیم.

گلبدین حکمتیار ادامه داد: این وضعیت، زندگی را در افغانستان سخت می‌کند. در افغانستان امارات اسلامی اعلام شد اما طالبان تعهد داده‌ که کسی آسیب نخواهد دید و اذیت نخواهد شد.

وی تصریح کرد: عناصر طالبان وارد کابل شده‌اند و اکنون همه مسؤولیت بر عهده آنهاست. ما تصمیم گرفتیم که با ملت، اسلام و احترام به شهروندان باشیم و برای تمام مردم در کابل ثبات برقرار باشد.

حکمتیار در ادامه گفت: دستگاه‌های امنیتی زیادی از کشورهای مختلف در افغانستان هستند و ما امیدواریم این دستگاه‌ها در کابل آسیب نبینند... پایتخت ویران نشود و کسی اذیت نشود. شهروندان باید از دارایی‌های خود محافظت کنند.

اخیرا، دفتر «حامد کرزی» رییس جمهور پیشین افغانستان گفت با هدف جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شورای هماهنگی با عضویت عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی تشکیل شده است.

پربیننده ترین خبرها