توجیهات بایدن در خروج از افغانستان!

توجیهات بایدن در خروج از افغانستان!
سه شنبه 26 مرداد 1400 - 12:48

خبر: دوشنبه شب بایدن رییس جمهور آمریکا کوشید تا ترک نیروهایش از افغانستان را خروجی اختیاری معرفی کند و البته از آن دفاع کند.

تحلیل:

- هنگام حمله آمریکا به افغانستان و اشغال این کشور در 20 سال پیش ادعا یا بهانه آمریکا مبارزه با القاعده بود. طالبان در آن زمان از تحویل سران القاعده به آمریکا سر باز زد و با این استدلال که القاعده با طالبان بیعت کرده است از تحویل و تسلیم آنها به آمریکا ممانعت کرد. بعد از این ماجرا بن لادن کشته شد اما همچنان اشغال ادامه برای سالها ادامه یافت و جالب آنکه بایدن همچنان می‌گوید هدف کشورش در افغانستان مبارزه با تروریسم بوده است!
- در حالی بایدن دیشب اعلام کرد هدف کشورش در افغانستان دولت سازی یا اعاده دمکراسی نبوده و فقط به مبارزه با تروریسم می اندیشیده است که هزینه کرد قریب به 90 میلیارد دلار در افغانستنان در طی سنوات گذشته حکایت از ناکامی آمریکا در همه جهات و بویژه در دو مقوله اول دارد.
- انتشار تصاویری از فرودگاه کابل به هنگام تصرف شهر که نشان میدهد برخی ازشهروندان افغانی میکوشند تا از این کشور فرار کنند بشکلی هدفمند از سوی رسانه های غربی و بویژه آمریکایی منتشر شد و مشمول پروپاگاندایی وسیع قرار گرفت. این اقدام هدفمند رسانه ای که میخواست نشان دهد افغانستان غیر سرسپرده به آمریکا محل مناسبی برای زندگی نیست بیش از هر چیز متوجه ماله کشی بر شکست سیاست‌های 20 ساله اشغال افغانشتان بود.
- عدم مقاومت ارتش و مردم در برابر حملات طالبان نشانه دیگری است مبنی بر اینکه هم ارتش عمدتا پشتون افغانستان و هم مردم این کشور ترجیح داده‌اند برای حل مشکلاتشان از این پس از زاویه نگاهی بومی به مسائل بنگرند.
- طالبان تا اینجای کار و در مواجهه با جامعه جهانی نشان داده است که تفاوت‌هایی با طالبان 20 سال پیش در روش و منش پیدا کرده است مع الوصف حالا زمان آن فرارسیده است که این تغییر نگرش وبینش را در سطح داخل برای مردم افغان باورپذیر کند.
- طالبان اینک به عنوان نیروی مسلط بر افغانستان کنترل اوضاع را در این کشور در دست گرفته است اما طبیعی است که در رنگین کمان قومی و مذهبی افغانستان شرط ماندگاری هر حکومتی احترام به حقوق همه مردم از هر قومیت و مذهبی است. اینکه آیا طالبان پیروز و فاتح در سال 2021 خواهد توانست مدل حکومتی خود را در سال‌های آینده بر افغانستان فارغ شده از اشغال تحکیم کند را باید منتظر ماند و دید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها