دبیرکل ناتو: از فروپاشی سریع سیاسی و نظامی در افغانستان غافل گیر شدیم

دبیرکل ناتو: از فروپاشی سریع سیاسی و نظامی در افغانستان غافل گیر شدیم
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 04:04

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو عصر سه‌شنبه در کنفرانس خبری درباره اوضاع افغانستان گفت انتظار چنین فروپاشی سیاسی و نظامی را در افغانستان نداشتیم.

العالم-افغانستان

دبیرکل ناتو پس از ۲۰ سال اشغال خاک افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و ناتو مدعی شد: سرانجام رهبری سیاسی افغانستان در ایستادگی در برابر طالبان و دستیابی به راه حل صلح آمیز که افغان‌ها نومیدانه خواستارش بودند، ناکام شد.
وی افزود: ناکامی رهبران افغانستان منجر به اوضاع غم انگیزی شد که امروز شاهد آن هستیم.
استولتنبرگ همچنین ادعا کرد که هدف ناتو در افغانستان کمک به ایجاد یک دولت تداوم ‌پذیر بود، نه حضور دایمی. او فروپاشی دولت کابل در برابر طالبان بعد از ۲۰ سال تلاش را یک رویداد غم انگیز توصیف کرد.

دبیرکل ناتو این سخنان را بعد از دیدار با نمایندگان کشورهای عضو ناتو اظهار داشت. در این نشست تبعات امنیتی پیروزی طالبان در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استولتنبرگ همچنین اعلام کرد که ناتو هم اکنون در تلاش برای خروج امن پرسنل غیر نظامی این نهاد و همچنین کارمندان افغان از افغانستان است.
وی در پایان گفت: طالبان باید به همه کسانی که مایل به خروج از فرودگاه کابل هستند احترام گذاشته و حمل و نقل آن‌ها را تسهیل کند. همچنین راه‌ها و گذرگاه‌های مرزی باید باز باشند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

ايرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها