الجزایر مدعی ارتباط مغرب و تل‌آویو با آتش‌سوزی‌های اخیر در این کشور شد

الجزایر مدعی ارتباط مغرب و تل‌آویو با آتش‌سوزی‌های اخیر در این کشور شد
پنج‌شنبه 28 مرداد 1400 - 09:15

پس از آتش‌سوزی‌های گسترده در نقاط مختلفی از کشور الجزایر، شورای عالی امنیت این کشور اعلام کرد که دو گروه تروریستی در این آتش‌سوزی‌ها دست داشته‌‌اند که از جانب برخی طرف‌های خارجی به‌ویژه مغرب و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شدند.

العالم - آفریقا

شورای عالی امنیت الجزایر، شامگاه چهارشنبه، در جلسه‌ای فوق‌العاده به ریاست «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور به ارزیابی خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش‌های مختلفی از این کشور پرداخت.

بر اساس گزارش روزنامه الجزایری «الشروق»، پس از نشست مذکور شورای عالی امنیت الجزایر بیانیه‌ای در این خصوص صادر و اعلام کرد بعد از ارائه آمار خسارت‌های مادی و انسانی در پی آتش‌سوزی‌هایی که استان‌های مختلف الجزایر شاهد آن بودند، رئیس‌جمهور دستور داد تا خسارت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند و کمک‌های لازم به آسیب‌دیدگان صورت گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دست داشتن دو جنبش تروریستی به نام‌های «الماک» و «رشاد» در برافروختن آتش‌ در بخش‌های مختلفی از کشور الجزایر و همچنین ترور «جمال بن سماعین» جوان الجزایری ثابت شده است.

طبق این بیانیه، شورای عالی امنیت الجزایر تلاش خود را برای دستگیری مابقی افرادی که در دو جنایت مذکور دست داشته‌اند و همچنین تمام اعضای دو جنبش تروریستی مذکور دو چندان خواهد کرد.

در این بیانیه ضمن تأکید بر ریشه‌کن کردن دو جنبش مذکور، به طور ویژه به جنبش الماک اشاره شده و آمده است: «به ویژه الماک که از جانب برخی طرف‌های خارجی به خصوص مغرب و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شود. این اقدامات خصمانه مکرر از طرف مغرب علیه الجزایر نیازمند بازنگری در روابط میان دو کشور و همچنین تشدید نظارت امنیتی بر مرزهای غربی است».

طی چند روز اخیر، نقاط مختلفی از کشور الجزایر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای بود که در پی آن، ده‌ها تن از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند.

الجزایر در بیانیه فوق در حالی به دست داشتن رژیم صهیونیستی و مغرب در این اقدامات اشاره می‌کند که «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفر اخیر خود به کشور مغرب از همگرایی کشور الجزایر و ایران ابراز نگرانی کرده بود.

لاپید در این خصوص گفته بود: «ما درباره نقش کشور الجزایر در منطقه نگرانی‌های مشترکی داریم؛ کشوری که به ایران نزدیک‌تر شده و در حال حاضر نیز موج [مخالفتی] علیه پذیرش اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر به راه انداخته است».

رژیم صهیونیستی که اخیرا به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا پیوسته، اخیرا با مخالفت شدید شماری از کشورهای آفریفایی به‌ویژه الجزایر مواجه شده است؛ رسانه‌ها گزارش داده بودند که الجزایر روند تشکیل یک گروه آفریقایی برای رد پذیرش تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را رسما آغاز کرده است.

رباط و تل‌آویو سال گذشته با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا عاد‌ی‌سازی روابط خود را اعلام کردند.

پس از گذشت چند ماه از زمان عادی‌سازی روابط دو طرف، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته رسما دفتر ارتباطات دیپلماتیک این رژیم در مغرب را افتتاح کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها