ناتو تمام حمایت‌های خود از مقامات افغان را متوقف کرد

ناتو تمام حمایت‌های خود از مقامات افغان را متوقف کرد
جمعه 29 مرداد 1400 - 21:14

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمام حمایت خود را از مقامات افغان متوقف می‌کنند و دولت آینده‌ افغانستان باید تعهدات بین المللی را برآورده کرده و حقوق بشر را تامین کند.

العالم - اروپا

در این بیانیه آمده که در شرایط کنونی، ناتو همه حمایت‌های خود را از مقامات افغان متوقف کرده است. دولت آینده افغانستان باید به تعهدات بین المللی کشور خود پایبند باشد، حقوق بشر همه افغان‌ها به ویژه زنان، کودکان و اقلیت‌ها را حفظ و حاکمیت قانون را برقرار کند؛ با دسترسی بدون مانع بشر دوستانه موافقت کند و اطمینان یابد که افغانستان هرگز به عنوان پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در ادامه بیانیه خود ۲۰ سال اشغال خاک افغانستان را "فداکاری و تلاش برای بهبود آینده این کشور" توصیف و اعلام کردند به ترویج یک افغانستان پایدار و مرفه که مردم این کشور سزاوار آن هستند ادامه خواهند داد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها