العالم - ایران
نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح (شنبه) مجلس به بررسی کلیت برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم پرداختند و در جلسه بعد از ظهر امروز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی را آغاز کردند.
طبق آیین نامه بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبا انجام می شود، لذا حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که صلاحیت آن در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس قبل از صحبت های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می شود.
مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با باغگلی
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.
رضا حاجی پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.
رشیدی کوچی: انتظار بود فردی با تجربه برای آموزش و پرورش معرفی شود
جلال رشیدی کوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متاسفانه این انفاق رخ نداد.
راستی: مجلس انقلابی گل به دروازه خودی نزند
جعفر راستی نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یک امتیاز برای این وزارتخانه خواند و گفت که باغگلی می تواند در وزارت آموزش و پرورش تحول آفرینی ایجاد کند.
نماینده اردبیل: نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: سوابق محدود حسین باغگلی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.
وی گفت: ما باید به افکار عمومی جامعه و خانوادههای ۸۰ درصد دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل میکنند، پاسخ دهیم.
عنابستانی: کِی قرار است از پیله بسته مدیریتی خارج شویم؟
علیاصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: چه زمانی قرار است از پیله بسته مدیرانی که بالغ بر ۴۰ سال است ما را فراگرفتهاند، خارج شویم. بنده ۱۵ ساله بودم که دیدم ۲۰ سالهها در شلمچه، خرمشهر و در سایر مناطق جنگی چگونه درخشیدند. مگر آنها سابقه وزارت یا وکالت داشتند؟
قادری: رتبه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دانشگاه استادیاری است
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید برای دیگر وزارتخانه های دیگر نیروی انسانی تامین کند، یکی از ادعاهای فرهنگیان نسبت به ما این است که چطور نمی توانیم از خود بدنه آموزش و پرورش یک نیرو به کار بگیریم؟ نیروی خارج از آموزش و پرورش تخصص و تجربه کاری را ندارد، رتبه ایشان در دانشگاه استاد یاری است و برای چندین سال نتوانسته پایه سنواتی خود را دریافت کند.
نوباوه: عملیات گسترده روانی علیه باغگلی صورت گرفته است
بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که بعد از معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عملیات گسترده روانی رسانه ای علیه او صورت گرفت که باید به این موضوع توجه شود.
وی گفت: ۵ یا ۶ وزیر جوان در کابینه حضور دارند اما عمده عملیات روانی علیه باغگلی بوده است. مخالفان او هم در مجلس هیچ اعتراضی نسبت به برنامه تحول آفرین او نداشتند پس فرصت را به باغگلی بدهید. مجلس انقلابی هم از تحول آفرینی حمایت می کند. به باغگلی اطمینان کنید و در کنارش کمیسیون های تخصصی مجلس هم حضور دارند. اجازه دهید کار بر زمین مانده به سرانجام برسد.
دلخوش: برای فرهنگ و آموزش کشور باید در هیات دولت جایگاه ویژهای باز شود
سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و نزدیک به ۱۵ میلیون دانش آموز، ۲ میلیون معلم و فرهنگی فرهیخته که شامل بازنشسته و شاغلین است در آموزش و پرورش کار میکنند. لااقل ۵۰ میلیون مردم ما چشمشان به این جایگاه است. حرف ما این است که برای فرهنگ و آموزش کشور در هیات دولت باید جایگاه ویژهای باز شود. مگر میشود آموزش و پرورش با این همه افرادی که دارد جایگاهش در هیات وزیران پایین باشد.
ایری: جوانان برومند میتوانند تغییر ایجاد کنند
عبدالجلال ایری عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در موافقت با وزیر پینشهادی آموزش و پرورش گفت: بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطهای هستیم که فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههایشان ناراضی هستند. در این برهه از زمان نمیطلبد که فکر جدید یا رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم؟ بحثهای اقتصادی و زیرساختی ما همه به اینجا ختم میشود که ما نیازمند تغییر اساسی هستیم.
این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: این تغییر به دست کسانی میتواند انجام بشود که شاکله این کار در آنها وجود دارد. جوانان برومندی که میتوانند تغییر را ایجاد کنند.
پس از بیان اظهارات موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی، نوبت به باغگلی در دفاع از خودش رسید.
باغ گلی: با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمی توان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم.
حسین باغ گلی در جریان بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر خود لازم می دانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند. انتخاب ایشان نشان می دهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است. از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامه های پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس فراهم کردند تشکر می کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام مواففان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.
ایسنا