انصارالله: نیروهای انگلیسی در یمن اشغالگرند؛ حق داریم آنان را بزنیم

انصارالله: نیروهای انگلیسی در یمن اشغالگرند؛ حق داریم آنان را بزنیم
شنبه 30 مرداد 1400 - 16:31

سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تأکید بر اینکه جنگ در این کشور در هیچ یک از جبهه‌ها متوقف نشده و همچنان تداوم دارد، تصریح کرد که نیروهای انگلیسی مستقر در خاک یمن اشغالگر هستند و طبق قوانین، ارتش یمن حق حمله به آن‌ها را دارد.

العالم - یمن

«محمد عبدالسلام»‌ رئیس هیأت مذاکره‌کننده یمن و سخنگوی رسمی جنبش انصارالله در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «الخنادق» که متن آن امروز (شنبه)، منتشر شد، به مسائل مختلفی از جمله حضور نیروهای انگلیسی در خاک یمن پرداخت.

متن کامل مصاحبه

در مذاکراتی که عمان میانجی آن است، چه چیزی در جریان است؟

رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء در پاسخ یه این سؤال اظهار داشت: «مذاکرات سیاسی با میانجیگری عمان از مدت‌ها پیش همچنان ادامه داد و حتی روند آن در زمان سفر [هیأت عمانی] به صنعاء، پایتخت یمن سرعت گرفت. مباحثات ما با میانجی عمانی منجر به ارائه طرحی بر پایه ارائه یک سری چیز‌ها به طرف مقابل در ارتباط با مأرب و در خصوص وضعیت انسانی و همچنین گامی به سوی جلو بود که به پایان دادن بحران انسانی بزرگی که مردم یمن درگیر آن هستند، کمک می‌کرد؛ بحرانی که ما آن را جنایت در حق شهروندان یمن می‌دانیم و استفاده از محاصره به عنوان یکی ابزارهای این سلاح را جنایت تلقی می‌کنیم؛ جنایتی که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده و حقوق بین‌الملل و پروتکل‌های حقوق‌بشری آن را مردود می‌دانند. همچنان این مباحثات با طرف عمانی در خصوص تبادل ایده‌ها و پیام‌ها چه با طرف آمریکایی یا طرف سعودی یا هر طرف دیگری ادامه دارد».

عربستان سعودی همچون گذشته می‌خواهد جنگ را پایان دهد، آیا آن‌ها طرحی برای پایان دادن به جنگ دارند؟ و چرا ابتکار مأرب رد شد؟

محمد عبدالسلام پاسخ داد: «طرف سعودی در واقع نه راه‌حل سیاسی می‌خواهد و نه راه‌حل انسانی. این کشور چیزی شبیه به رفع درگیری‌ها و ماندن در بحران می‌خواهد از‌این‌رو ما بر این باوریم که بُعد انسانی اساساً نیازی به مذاکره ندارد. بازگشایی فرودگاه [جهت نقل و انتقال بیماران،‌ دارو و غذا] و حل مسائل انسانی بایست وجود داشته باشند و فرودگاه‌ها و بندرها باز باشند؛ باتوجه به اینکه بسته بودن فرودگاه‌ها، مجازات ملت یمن از راه لقمه نانشان، جلوگیری از رسیدن دارو به بیماران و افرادی که نیازمند آن هستند، جلوگیری از دانشجویان، مسافران و بازرگانان برای عدم ترک یمن و ورود به این کشور جنایت است. بنابراین ما بر این باوریم، طرحی که در خصوص مأرب ارائه شد، دربردارنده یک کلید است، البته اگر طرف مقابل چه سعودی‌ها یا آمریکایی‌ها برای دست‌یابی به راه‌حل جدی باشند. این طرح ثابت می‌کند که طرف مقابل جدی نیست به‌ویژه آنکه ابتکار مأرب یک طرح کاملا انسانی بود و ما در آن شاهد هیچ خواسته‌ تحکمی‌ای نبودیم. این ابتکار همچنان تا این لحظه بر روی میز مطرح است».

نوعی همگرایی میان عمان و عربستان سعودی وجود دارد. آیا این بر نقش سلطنت عمان به عنوان میانجی تأثیر نمی‌گذارد؟

عبدالسلام در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: «فکر نمی‌کنیم که همگرایی میان عربستان سعودی و عمان بتواند بر نقش تاریخی و راهبردی عمان در قبال جنگ‌ و موضع روشن و صریح این کشور در قبال جنگ یمن و تجاوزها علیه آن تأثیر بگذارد».

وی ادامه داد: «سلطنت عمان نه‌تنها در قبال یمن سیاست مستقلی دارد بلکه در کشورهای دیگر جهان نیز این‌گونه است همانطور که در سوریه و عراق و جنگ اول و دوم خلیج [فارس] است. عمان گاهی اوقات مواضعی داشت که شاید با یکی از طرف‌ها انسجام داشت و گاهی اوقات نیز در تضاد با آن بود؛ اما این کشور روابط بسیار خوبی با کشور همسایه‌ای چون یمن دارد و همچنین روابط تاریخی مثبت. از سوی دیگر، عمان با غرب و ایران روابط مثبتی دارد. این کشور از سیاست مستقل، آرام، ثابت غیرمنفعلی برخوردار است که واکنشی نیست. بر این اساس، هر آنچه میان عمان و عربستان سعودی بود، روابط خوب است و ما آن‌ها را به چنین همگرایی تشویق می‌کنیم به علت همسانی که این همگرایی با نگرش عمان دارد؛ نگرشی که نمی‌تواند علیه یمن و علیه مردم باشد یا به این حساب که این نگرش تغییر خواهد کرد و در کنار کشوررهای حامی جنگ، فتنه، محاصره، جدایی‌طلبی خواهد بود. نمی‌تواند زیرا این با سیاست‌ تاریخی و تمندی معروف این کشور در این خصوص انسجام ندارد».

رئیس هیأت مذاکره‌کننده یمن اضافه کرد:‌ «ما همچنین ایران و عربستان سعودی را به گفت‌و‌گو تشویق کردیم و بر این باور بودیم که این گفت‌وگو این گرفتگی منطقه را کاهش می‌دهد بنابراین ما اعتقاد داریم که در همگرایی عربستان سعودی و عمان چه در بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یا غیر این‌ها، دو طرف همسایه یکدیگر هستند و اولویت‌ها و منافع مشترک دارند. ما اعتقاد داریم که این امر به نحوی به عربستان سعودی کمک خواهد کرد که از این جنگ خارج شود زیرا این نبرد هیچ چیز مثبتی نه ثبات اقتصادی و نه توسعه‌ای برای آن‌ها به همراه ندارد».

محمد عبدالسلام همچنین گفت: «جنگ علیه یمن منجر به هیچ گونه پیشروی منجر نمی‌شود. سلطنت عمان استحقاق و این قدرت را دارد که نقشی مثبت و آرام‌کننده داشته باشد. متوقف شدن جنگ یمن و عدم تجزیه این کشور یا تکه‌تکه شدن آن همچنین به نفع عمان است با توجه به اینکه این مواضع با اصول سطلنت عمان همخوانی دارد. ما تا امروز تنها یک موضع از سلطنت عمان دیدیم و آن متوقف کردن جنگ یمن و حمایت از صلح انسانی و سیاسی در این کشور بود و همچنان نیز ادامه دارد و نه‌تنها تغییری نکرده بلکه بالعکس این سلطنت از روابط خود برای حمایت از این رویکرد استفاده می‌کند».

عربستان سعودی چه تصویری در خصوص حل‌وفصل بحران دارد؟

عبدالسلام در این خصوص اظهار داشت: «متأسفانه تا این لحظه، تصویر عربستان سعودی در خصوص متوقف سازی جنگ یک توقف حقیقی نبوده است بلکه نوعی توقف درگیری‌ و آتش‌بس شکننده بود که می‌توانست مجددا وضعیت را بر هم بریزد. از سوی دیگر، در طرح عربستان سعودی پایانی حقیقی برای محاصره یا آتش‌بس وجود ندارد بلکه نوعی توقف تکه‌تکه‌ و شکستن جزئی محاصره است که به معنای حقیقی راهکار و رویکرد نیست، از‌این‌رو ما با تردید و عدم اطمینان با طرح سعودی تعامل کردیم زیرا در جزئیات شاهد بودیم آنچه ابتکار سعودی یا حتی طرح سعودی در اتاق‌های بسته خوانده شده یا آنچه از طریق سازمان ملل ارائه شده بود همچنان یک طرح ناقص است چراکه بازگشایی فرودگاه به معنای بازگشایی کلی نیست بلکه مشروط و محدود است و تنها به مقصدهای خاصی صورت می‌گیرد؛ بندرها نیز همچنین. با این حال،‌ ما برخی از محدودیت‌ها را که در آن، ضمانت‌هایی در خصوص جدا بودن مسئله انسانی برای و جریان داشتن آن با وجود تداوم تجاوزها یا عدم تداوم آن برای طرف مقابل وجود داشت، پذیرفتیم».

وی ادامه داد:‌ «بنابراین ما اعتقاد داریم که طرح سعودی غیرمنطقی و غیرعملی است و حقیقت ندارد. آن‌ها جرأت نداشتند که نگرش خود را مطرح کنند بلکه نگرش خود را بر اساس یک سری نکات ارائه می‌کنند چراکه در آن صورت غیر قابل قبول و غیرمنطقی خواهد بود و حتی این نکات بر پایه نگرشی حقیقی استوار نیست بلکه تنها توقف درگیری‌ها و آتش‌بسی شکننده است همزمان با تداوم محاصره و حملات هوایی و نگاه داشتن سایه جنگ بدون هیچ گونه حل‌وفصل حقیقی برای مسائل انسانی نه در پرونده اسرا نه در بازسازی‌ها و نه پایان دادن جنگ به طور کامل و نه زمینه‌سازی برای گفت‌و‌گوی سیاسی».

آیا جنگ در مأرب متوقف شده است؟ چرا ارتش و کمیته‌های مردمی جنگ را در این شهر فیصله نمی‌دهند؟ نوعی شبه‌آتش‌بس در مأرب و دیگر جبهه‌ها وجود دارد علت چیست؟

سخنگوی انصارالله در پاسخ به این سؤال گفت: «در حقیقت، نبرد متوقف نشده است نه در مأرب و نه در دیگر جبهه‌ها و حملات هوایی روزانه، بسیج نیروها، وارد کردن تسلیحات به یمن، زبان جنگ، محاصره و کشتار تقریبا روزانه ادامه دارد. متأسفانه شاید برخی از رسانه‌ها عادت کرده‌اند که در این هفت سال جنگ فراموش کنند یا اینکه باید اقدامات نظامی بزرگ و راهبردی صورت بگیرد تا توجه رسانه‌ها جلب شود بنابراین ما اعلام می‌کنیم که جنگ در مأرب و حملات هوایی همچنان تداوم دارد. ما در موضع دفاع هستیم و تا زمانی که تجاوز و محاصره باشد،‌ این حق ماست که دفاع کنیم و با هر آنچه در توان داریم حمله کنیم. اما ما می‌گوییم که جنگ متوقف نشده و متوقف نمی‌شود. شاید اقدامات نظامی با سطح تنش بالا یا حمله‌ای معین به دنبال یک نقشه یا نگرش نظامی صورت بگیرد با در نظر گرفتن وضعیت میدانی و چالش‌های خاص عملیات به‌ویژه آنکه مأرب یک منطقه وسیع است. شاید خبر نداشته باشید که بسیاری از نواحی مأرب به لطف خداوند آزاد شده‌ و این مناطق وسیع است به‌نحوی که برخی از آن‌ها تقریبا بزرگتر از بعضی کشورهای خلیج [فارس] هستند یا دو کشور [خلیج فارس] بنابراین جنگ ادامه دارد و سامان‌دهی عملیات‌های نظامی نیز همچنین. در بقیه جبهه‌ها نیز نبرد همچنان برای مبارزه با تجاوزها تداوم دارد».

محمد عبدالسلام در ادامه با بیان اینکه هیچ عملیات نظامی چه موشکی یا پهپادی متوقف نشده، تأکید کرد که آتش‌بس یا تصمیمی سیاسی در حال حاضر در خصوص توقف عملیات‌های نظامی و موشکی علیه عربستان سعودی یا امارات وجود ندارد بلکه اولویت‌ها مطابق با شرایط به اجرا در می‌آیند.

با حضور نیروهای انگلیسی در استان «المهره» چگونه برخورد می‌کنید؟ آیا با آن‌ها برخورد نظامی خواهید داشت؟

سخنگوی جنبش انصارالله یمن پاسخ داد: «حضور نیروهای انگلیسی در المهره در واقع چیز جدیدی نیست و دو سال است که آنجا هستند. حضور نیروهای نظامی بیگانه در یمن مردود است چه این نیروها آمریکایی باشند، یا انگلیسی یا سعودی یا اماراتی یا سودانی یا از هر کشور دیگری. ما هر گونه حضور نظامی هر کشوری در خاک جمهوری یمن را نمی‌پذیریم و این نیروها را در کشورمان اشغالگر تلقی می‌کنیم و باید با آن‌ها بر این اساس تعامل شود. تا زمانی که آن‌ها این گونه هستند، این نیروها نامشروع و غیرقابل قبول به شمار می‌روند و این حضور بر پایه هیچ حقیقت و بر اساس هیچ قانون چه بین‌المللی و داخلی استوار نیست».

محمد عبدالسلام ادامه داد: «حضور انگلیس در المهره مرتبط با منافع انگلیس و منافع آمریکا و اسرائیل است؛ نه فقط در المهره بلکه در سقطری. سقطری مجمع‌الجزایر نسبتاً دورافتاده در دل اقیانوس است که هیچ رویدادی در آن به وقوع نمی‌پیوندد و هیچ گونه ارتباط چه جزئی، اصلی، مستقیم یا غیرمستقیم با رویدادهای نظامی یمن ندارد. با این حال، نیروهای نظامی اشغالگر امارات در آنجا حضور دارند و تلاش کرده‌اند بسیاری از اصول ملی یمن را در این جزیره تغییر دهند و همچنین سعی کرده‌اند بسیاری از جلوه‌های طبیعی، تاریخی را از آن حذف کنند و در آن تغییرات جمعیتی و ژئوپلتیک انجام دهند. تمام این‌ها تلاش برای سوء‌استفاده از رویدادهای موجود در یمن است و هیمنطور در جزیره میون».

عبدالسلام در پایان گفت: «بر این اساس، ما اعتقاد داریم که هر گونه نیروی نظامی [بیگانه در یمن] اشغالگر هستند و تازمانی که آن‌ها اشغالگری می‌کنند، جمهوری یمن و ارتش آن این حق را دارد که با هر گونه نیروی نظامی در خاک یمن رویارویی کند و آن‌ها را هدف قرار دهد با توجه به اینکه آن‌ها طبق قانون بین‌الملل، قانون یمن و بر اساس پروتکل‌های انسانی و بین‌المللی نیروهایی مهاجم به شمار می‌روند».

پربیننده ترین خبرها