اردوغان: طالبان نباید خطاهای گذشته را تکرار کند

اردوغان: طالبان نباید خطاهای گذشته را تکرار کند
شنبه 30 مرداد 1400 - 20:34

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت و‌گوی تلفنی با همتای روسی خود گفت که آنکارا به تأمین امنیت فرودگاه کابل طبق معیارهای داخلی افغانستان و جامعه جهانی متعهد است.

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه) در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، با وی در خصوص اوضاع افغانستان گفت‌و‌گو کرد.

به نوشته روسیا الیوم، دو طرف در این گفت‌و‌گو بر توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در حوزه افغانستان تأکید کرده و خواستار برقراری صلح و ثبات در این کشور شدند.

اردوغان گفت که ترکیه به تأمین امنیت فرودگاه کابل طبق معیارهای داخلی افغانستان و جامعه جهانی متعهد است، به شرطی که شرایط در آن‌جا مناسب باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه سپس از گروه طالبان خواست تا «خطاهای گذشته را تکرار نکند» و با تمامی گروه‌ها و قومیت‌ها و مذاهب افغانستان با احترام برخورد کند.

او ضمن تأکید بر مخالفت ترکیه بر هرگونه پیش‌شرطی از سوی طالبان، از ادامه فعالیت ساز و کارهای ارتباطی با طالبان خبر داد و گفت که دولت آتی در افغانستان باید فراگیر و نماینده تمامی گروههای افغانستانی باشد.

در این گفت‌و‌گو همچنین طرفین بر لزوم حفظ نظم و قانون و مبارزه با تروریسم و تجارت مواد مخدر در افغانستان تأکید کردند.

سخنگوی طالبان روز پنج‌شنبه در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی با رسانه‌های چینی از تمایل این گروه برای همکاری‌های گسترده با ترکیه در زمینه بازسازی افغانستان و استخراج و بهره‌برداری از معادن این کشور سخن گفته بود.

اردوغان نیز روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با اشاره به منصرف‌نشدن آنکارا از برعهده گرفتن مسئولیت امنیتی فرودگاه کابل، گفت که حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت موقعیت دولت جدید این کشور در محافل بین‌المللی می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها