هرج و مرج در فرودگاه کابل؛ پنتاگون: وضع فرودگاه هر ساعت متغیر است

هرج و مرج در فرودگاه کابل؛ پنتاگون: وضع فرودگاه هر ساعت متغیر است
شنبه 30 مرداد 1400 - 21:17

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در کنفرانس خبری امروز گفت که وضعیت در فرودگاه کابل هر ساعت تغییر می‌کند.

العالم - آمریکا

برخی منابع خبری فیلمی از وضعیت امروز فرودگاه کابل منتشر کردند که هرج و مرج و شلوغی به وضوح قابل رؤیت است.

یکی از خبرنگاران خارجی در توضیح این فیلم نوشته، مشکل در فرودگاه کابل این است که حتی اگر در لیست خروج قرار داشته باشید، عبور از گیت و رسیدن به هواپیما غیرممکن است.

کابل

سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند.

در این توصیه آمده است: «به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند».

برخی تصاویر منتشر شده نشان می دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین المللی حامد کرزی هجوم آورده‌اند.

در هفتمین روز از تسلط طالبان بر کابل، فرودگاه این شهر امروز نیز مملو از جمعیتی است که برای خروج از افغانستان اقدام کرده‌اند.

روز گذشته (جمعه) گزارش‌هایی از شلیک پراکنده گلوله در اطراف فرودگاه کابل برای پراکنده کردن جمعیت منتشر شد. همچنین تصاویری از خودروهای رها شده و آسیب دیده در گوشه و کنار خیابان‌های مجاور این فرودگاه منتشر شده است.

ژنرال «هنک تیلور» معاون مدیر عملیات منطقه‌ای در ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز روز شنبه گفت که عملیات خارج کردن افراد از افغانستان همچنان ادامه دارد.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود: «از زمان آغاز عملیات خروج از افغانستان تا کنون حدود هفده هزار نفر از این کشور خارج شده‌اند».

این مقام نظامی آمریکایی ادامه داد: «از ۱۴ آگوست (۲۳ مردادماه) ۱۰۰۰ نظامی دیگر به افغانستان اعزام کردیم و هم اکنون حدود ۵۸۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند».

تیلور گفت: « از برخی گزارش‌ها درباره اقدام خشونت آمیز برخی گروه‌ها در فرودگاه کابل اطلاعی نداریم و در تلاش هستیم روند خروج از افغانستان را به صورت امن تکمیل کنیم».

وی اضافه کرد: «وضعیت در فرودگاه کابل هر ساعت تغییر می‌کند و عملیات ما در افغانستان تامین امنیت فرودگاه کابل و فرماندهی عملیات هوایی برای انتقال مردم است».

این مقام پنتاگون گفت: «ارتباط مداومی با سران طالبان و به خصوص در کابل داریم و هم اکنون عملیات غیر رزمی برای خارج کردن افراد در افغانستان داریم».

وی ادامه داد: «پرچم آمریکا در فرودگاه کابل در اهتزاز بوده و دیپلماسی در افغانستان ادامه دارد».

تیلور احتمال اعزام نیروهای آمریکایی به اطراف فرودگاه کابل برای کمک به روند خروج را غیر ممکن ندانست.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شدند کنترل افغانستان را به دست بیاورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) هفته گذشته سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها