بلینکن: برخی کشورها در روند خروج از افغانستان به آمریکا کمک می‌کنند

بلینکن: برخی کشورها در روند خروج از افغانستان به آمریکا کمک می‌کنند
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 18:20

درحالیکه روند کُند خروج نظامیان آمریکایی و شهروندان خارجی از افغانستان انتقادات زیادی را برانگیخته است، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برخی کشورها قرار است به واشنگتن در این زمینه کمک کنند.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که این کشور تا کنون 30 هزار نفر را از افغانستان و طریق فرودگاه کابل تخلیه کرده است.

وی در ادامه افزود: اوضاع در کابل خیلی بی ثبات است و ما جمعیت زیادی را در اطراف فرودگاه این شهر شاهد هستیم.

وزیر خارجه آمریکا که به خاطر خروج عجولانه نظامیان این کشور از افغانستان تحت انتقادات زیادی قرار گرفته است با اشاره به روند کند خروج شهروندان و اتباع خارجی از این کشور تصریح کرد، ما با تعداد زیادی از کشورها توافق کرده‌ایم که به ما در انتقال این افراد از فرودگاه کابل به ما کمک کنند.

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرده بود که بیش از ۲۰ مقام سفارت آمریکا در کابل ماه گذشته میلادی با ارسال یک یادداشت محرمانه به آنتونی بلینکن به او هشدار داده‌ بودند که کابل ممکن است اندکی بعد از خروج نظامیان آمریکا سقوط کند.

در حالیکه مقصد شهروندان افغانستانی که این از این کشور خارج می‌شوند مشخص نیست، وزیر خارجه آمریکا به فاکس نیوز گفته که تلاش می‌کنیم این افراد را به مناطق امن منتقل کنیم.

براساس گزارش الجزیره، بلینکن در توجیه خروج آمریکا از افغانستان به فاکس نیوز گفت: ما توان القاعده در افغانستان برای انجام حملات تروریستی به ایالات متحده را بسیار کاهش داده‌ایم.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد، حتی از سوی مردم آمریکا نیز مورد تایید قرار نگرفت. نظرسنجی جدیدی که که توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان کنگره آمریکا نیز از شیوه اجرای طرح خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به شدت انتقاد کرده اند.

در تازه ترین مورد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته که وضعیت افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین شرمساری‌ها و تحقیرهای سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده شناخته خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها