ابراز نگرانی تونی بلر از زیان غرب و استفاده ایران، روسیه و چین از شرایط افغانستان!

ابراز نگرانی تونی بلر از زیان غرب و استفاده ایران، روسیه و چین از شرایط افغانستان!
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 20:51

تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس در واکنش به تسلط طالبان بر افغانستان به دنبال خروج نیروهای آمریکایی، اقدام واشنگتن را غم انگیز، خطرناک و غیر ضروری خواند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رسانه های غربی، بلر با محکوم کردن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، این اقدام را در ادامه شعار نامطلوبی دانست که مبنای آن پایان دادن به "جنگ بی‌پایان" بود.

اصطلاحی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دوران رقابت‌های انتخاباتی آن را به کار برده بود.

بلر که در جریان حمله جرج بوش به افغانستان در 20 سال پیش، نیروهای انگلیسی را به این کشور اعزام کرده بود، گفته خروج نیروهای متحد باعث تشویق گروه‌های جهادی (طالبان) خواهد شد و خاطرنشان کرده که روسیه، چین و ایران نیز از این فرصت استفاده خواهند کرد.

نخست وزیر سابق انگلیس گفته این یک "تعهد اخلاقی" است که تا زمان تخلیه کسانی که باید از این افغانستان خارج شوند نیروهای ائتلاف در آنجا بمانند.

بلر با اذعان به اشتباه خود و ناتو در خصوص لشکر کشی به افغانستان در عین حال گفته که "واکنش به اشتباهات ما متأسفانه اشتباهات بیشتر بوده است".

وی البته بدون عذر خواهی از مردم افغانستان به خاطر کشتار مردم و ویرانی این کشور در طول 20 سال اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریسم، به نظر می رسد به جای اظهار تاسف و نگرانی بابت بلایی که بر سر مردم این کشور آورده اند، بیشتر نگران زیان غرب به خاطر از دست دادن جایگاه و موقعیت آنان در این کشور است.

پربیننده ترین خبرها