هاآرتص| مهریه بن‌سلمان برای رابطه با تل‌آویو

هاآرتص| مهریه بن‌سلمان برای رابطه با تل‌آویو
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 14:49

یک روزنامه صهیونیستی احکام سنگین صادر شده علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان سعودی را مهریه ولی‌عهد این کشور برای تقویت روابط با رژیم صهیونیستی خواند.

العالم - عریستان سعودی

پس از گذشت دو سال از بازداشت بیش از شصت فلسطینی و اردنی در عربستان سعودی و شکست میانجی‌گری‌های عربی و نیز طرح تبادل پیشنهاد شده از سوی صنعاء، ریاض ۱۷ مرداد احکام سنگینی علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی صادر کرد.

«محمد الخضری» (۸۳ ساله) نماینده حماس در عربستان سعودی به ۱۵ سال زندان محکوم شد که به دلیل وضعیت وخیم وی و بیماری، اجرای این حکم شش ماه با تعویق انجام می‌شود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی درباره همین موضوع نوشت، این احکام سنگین را مهریه «محمد بن سلمان» برای تقویت روابط با رژیم صهیونیستی خواند.

این روزنامه نوشت، بن‌سلمان می‌داند که کلید رابطه با واشنگتن از تل‌آویو آغاز می‌‎شود و به همین دلیل برای نزدیکی به رژیم اسرائیل با هدف رسیدن به دولت آمریکا، بار دیگر مهریه‌ای به رژیم صهیونیستی تقدیم کرد.

در ادامه این گزارش، به فروپاشی روابط میان سعودی و حماس طی سال‌های اخیر پرداخته شده و آمده است، رژیم اسرائیل عامل تعیین‌کننده در تغییر روابط حماس و ریاض بوده است.

هاآرتص ادامه داد، بن‌سلمان نیاز به روابط محکم با رژیم صهیونیستی دارد تا از تبعات اشتباهاتش بویژه پس از ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی «جمال خاشقچی» در امان باشد.

این روزنامه افزود، حماس در تعامل با احکام صادره علیه فلسطینی‌ها در عربستان سعودی از تنش دوری و ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند اختلافات را کنار بگذارند. این طلاق جزئی از مهریه‌ای بود که بن سلمان به رژیم صهیونیستی تقدیم کرد تا روابط محکم‌تر و غیرمحرمانه‌ای با این رژیم داشته باشد و همه اینها در تلاش برای تقویت قدرت منطقه‌ای بن سلمان و حفاظت از کرسی سلطنت انجام شده است.

در ادامه گزارش مذکور آمده، رژیم صهیونیستی از دیدن اختلافات میان سعودی و حماس مسرور است و بن‌سلمان به شدت اعتقاد دارد که مسیر آمریکا از تل‌آویو می‌گذرد به همین دلیل اصرار دارد خود را نزدیکترین متحد تل‌آویو در غرب آسیا جلوه دهد تا همراهی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حامی اسرائیل در آمریکا را کسب کند.

هنگام صدر احکام مذکور علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی، برخی رسانه‌‌ها اعلام کردند،حماس نپذیرفته پرونده بازداشت‌شدگان فلسطینی را به روابط این جنبش در منطقه مرتبط کند و به همین دلیل ریاض در صدور این احکام تعجیل کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها