رژیم صهیونیستی هم به پرونده سد النهضه ورود کرد

رژیم صهیونیستی هم به پرونده سد النهضه ورود کرد
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 12:29

منابع دیپلماتیک مصری از ورود دولت رژیم صهیونیستی به مذاکرات سد النهضه خبر دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از سایت روزنامه العربی الجدید، منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند: تماس‌های اخیر با اسرائیل در سطح اطلاعاتی و دیپلماتیک شاهد بررسی نقش میانجیگری بود که احتمالا دولت اسرائیل با هماهنگی آمریکا در پرونده سد النهضه ایفا می‌کند.

به گفته منابع این اقدام با این هدف صورت می‌گیرد که قبل از آغاز موعد مرحله سوم آبگیری سد النهضه نتیجه بدهد. همچنین همزمان با تحول روابط میان تل آویو و آدیس آبابا در پرونده‌های سرمایه گذاری و همکاری امنیتی صورت می‌گیرد. این منابع اعلام کردند که واشنگتن از ورود دولت اسرائیل با ریاست نفتالی بنت برای نزدیک کردن دیدگاه‌های مصر، سودان و اتیوپی در این پرونده استقبال می‌کند. چراکه معتقد است که اسرائیل بیشتر از آمریکا می‌تواند با اتیوپی تعامل کند. واشنگتن می‌خواهد این بحران در تابستان آتی مجددا شکل نگیرد و موجب نزاع و درگیری نظامی نشود.

این منابع اعلام کردند، از نظر آمریکا این مداخله به تقویت روابط مصر و اسرائیل و عادی سازی روابط با سودان کمک می‌کند و در آرام کردن اوضاع میدانی در منطقه و تأثیر مثبت بر مسئله فلسطین و امنیت رژیم صهیونیستی نقش دارد. این دیدگاه به دیدگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نزدیک است که معتقد بود پرونده سد النهضه تأثیر قطعی بر پرونده "معامله قرن" دارد.

به گفته منابع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد ورود به پرونده سد النهضه را داده بود اما عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر این پیشنهادات را جدی نگرفت. دلیل این مسئله به شروطی برمی‌گردد که سیسی انتظار داشت نتانیاهو آن‌ها را برآورده کند یا از روابطش با واشنگتن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کند. همچنین دستگاه‌های حاکمیتی مصر معتقد بودند که رژیم صهیونیستی در طرح تأسیس سد النهضه از دوره ملس زناوی، نخست وزیر اسبق اتیوپی دست دارد و هدف نهایی از آن برهم زدن جایگاه منطقه‌ای مصر و تصمیم گرفتن درباره سرنوشت آینده آن است.

اما در دوره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا این کشور نقش محدودی درباره میانجیگری برای احیای مذاکرات دارد.

منابع درباره میانجیگری الجزایر و تماس‌ها در این راستا با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اروپایی اعلام کردند، مصر از تمام تلاش‌ها استقبال می‌کند به شرط اینکه اتیوپی موانعی ایجاد نکند به ویژه اینکه بند دهم از توافق اصول بر میانجیگری بین المللی تأکید دارد اما توافق سه کشور با آن را می‌طلبد. سودان که به نظر می‌رسد از نظر فنی و اقتصادی از ساخت سد بهره می‌برد بیش از یک بار به حل اختلافات از طریق ادامه مذاکرات تأکید کرده است. در دوره اخیر نیز خواهان میانجیگری شد اما اتیوپی با میانجیگری مخالف است با این بهانه که این پرونده فنی است. اما مصر نگران ادامه هدر رفتن وقت بدون تحقق یک توافق نهایی الزام آور است.

این منابع تأکید کردند، مصر یک اقدام مقدماتی برای امکان تفاهم درباره این نقش رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد. این اقدام موضع ضعیف این کشور درباره پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر است. این درحالی است که الجزایر و کشورهای دیگر قاطعانه با آن مخالفت کردند.

الجزایر همچنان مشغول اقداماتی برای لغو این اقدام اتحادیه آفریقا است اما مصر اقدامی علیه آن اتخاذ نکرده است. همچنین احتمالا در هرگونه اقدامی در آینده به صورت فعالانه مشارکت نخواهد کرد و اسرائیل این را به خوبی می‌داند نه فقط به دلیل نقش احتمالی در پرونده سد النهضه بلکه به دلیل هماهنگی با واشنگتن برای ترسیم شبکه روابط جدید در منطقه و ممانعت از اینکه مصر جایگاه خود را به عنوان میانجیگر منطقه‌ای از دست بدهد. این جایگاه مهمی است که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله امارات به دنبال آن هستند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها