دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی: ناتو آمادگی همکاری در امور افغانستان را ندارد

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی: ناتو آمادگی همکاری در امور افغانستان را ندارد
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 21:06

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که همکاری بین این سازمان و ناتو در جهت دفع تهدیدهای ناشی از افغانستان مفید خواهد بود، اما ناتو آمادگی چنین همکاری را ندارد.

العالم - آمریکا

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی روز دوشنبه گفت که همکاری بین این سازمان و ناتو در جهت خنثی سازی تهدیدهای ناشی از افغانستان مفید خواهد بود، اما ناتو آمادگی چنین همکاری را نشان نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «استانیسلاو زاس» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد همکاری با ناتو گفت: «ما آمادگی خود را برای توسعه همکاری با ناتو در مورد همه موضوعات، تهدیدها از جمله در مورد افغانستان، مدتها پیش و همچنین در سطح وزیران خارجه اعلام کردیم. متاسفانه چنین آمادگی از سوی ناتو نشان داده نشد. به همین دلیل است که نمی‌توان هیچ حرفی در این زمینه زد، اما من هنوز فکر می ‌‌کنم که چنین گفت‌وگو و همکاری‌هایی به نفع مقابله با تهدیدات احتمالی ناشی از وضعیت افغانستان خواهد بود.»

وی تاکید کرد که موضوع استقرار احتمالی نیروهای آمریکایی در کشورهای همسایگان افغانستان و اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی مستلزم رایزنی‌های بیشتر است. وی گفت: «این موضوع در منشوراین سازمان تنظیم شده است. طبیعتاً چنین موضوعاتی باید در سازمان مورد بحث قرار گیرد و نیاز به تصمیمات بیشتری دارد.»

این در حالی است که «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس روز دوشنبه گفت که احتمال نمی‌دهد که ایالات متحده بتواند نیروهای خود را در همسایگان افغانستان، از جمله آنهایی که اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند، مستقر کند.

پس از آنکه دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و آغاز خروج نیروهای خود را اعلام کرد، نیروهای طالبان بدون برخورد ومقاومت وارد کابل شدند و در عرض چند ساعت کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست آوردند. «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان گفت که برای جلوگیری از هرگونه خونریزی کناره گیری وا از کشور فرار کرده است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) هفته گذشته سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت با این وجود این مکان کماکان ناآرام است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها