طالبان: هیچ مقاومتی در پنجشیر وجود ندارد/ آمریکا در بازسازی افغانستان شرکت کند

طالبان: هیچ مقاومتی در پنجشیر وجود ندارد/ آمریکا در بازسازی افغانستان شرکت کند
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 12:31

«محمد سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در مصاحبه با تلویزیون دولتی چین ضمن هشدار به دولت جو بایدن درباره تداوم اشغالگری در افغانستان، خواستار مشارکت آمریکا در بازسازی افغانستان شد.

العالم - آسیا

سخنگوی طالبان در مصاحبه با تلویزیون چین درباره وضعیت جاری در افغانستان، مقاومت ولایت «پنجشیر»، تشکیل دولت جدید افغانستان و هشدارها درباره احتمال تحریم‌های بین‌المللی صحبت کرد.

«محمد سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در بخشی از مصاحبه با «سی‌جی‌تی‌ان» با سوال مجری این شبکه درباره احتمال درگیری و جنگ بین طالبان با ولایت پنجشیر و مقاومت این منطقه در برابر طالبان مواجه شد.

او در جواب گفت: «هیچ مقاومتی (علیه طالبان) در آن مناطق وجود ندارد و البته که این حرف صحت دارد. ما برای آنها یک گروه از شخصیت‌های مذهبی و دینی فرستادیم. ما میخواهیم که این موضوع از طریق مذاکرات و ابزار مسالمت آمیز حل شود و ما تلاش زیادی برای این موضوع خواهیم کرد اما اگر آنها جنگ را به جای ابزارهای مسالمت آمیز برگزینند، مسئولیت این موضوع بر گردن خود آنهاست و نه ما».

سخنگوی طالبان ادامه داد: «وقتی که همه ابزارهای مسالمت آمیز موثر نیافتاد در آن صورت ما واکنش خودمان را نشان خواهیم داد اما مسئولیت این موضوع بر عهده ما نیست بلکه بر گردن آنهاست».

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی چین درباره احتمال تمدید ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (نهم شهریور) آمریکا برای خروج از افغانستان صحبت کرد و گفت که تمدید این ضرب‌الاجل، «نقض صریح» توافق آمریکا با طالبان برای خروج خواهد بود.

محمد سهیل شاهین هشدار داد، هر گونه تاخیر در خروج نظامیان خارجی از افغانستان تنها سبب ایجاد اختلال در طرح‌های مد نظر برای بازسازی کشور خواهد بود و طالبان خواهان پایان دادن به اشغالگری نظامیان خارجی است.

سخنگوی طالبان تاکید کرد که در صورت خلف وعده و نقض عهد آمریکا، رهبری طالبان درباره پاسخگویی به این موضوع و اقدام مقتضی تصمیمگیری خواهد کرد.

شاهین در این مصاحبه از آمریکا خواست که در «بازسازی افغانستان مشارکت کند چرا که آنها در تخریب افغانستان نقش داشتند».


مصاحبه «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان با «سی‌جی‌تی‌ان»

وی در پاسخ به سوال مجری شبکه تلویزیونی سی‌جی‌تی‌ان مبنی بر اینکه آیا طالبان احتمال تمدید ضرب الاجل خروج آمریکا و خارجی‌ها از افغانستان را مورد بررسی قرار خواهد داد، گفت: «اشغالگری باید پایان یابد. اگر آنها می‌خواهند می‌توانند در بازسازی افغانستان مشارکت کنند و آنها می‌توانند در یک فصل جدید و مرحله جدید با افغانستان، با مردم افغانستان همکاری کنند».

سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام کشورهای غربی در اعمال تحریم علیه طالبان، آن را یک «تصمیم مغرضانه» خواند و گفت: «چنین کاری (تحریم) علیه مردم افغانستان خواهد بود. مردم افغانستان 20 سال علیه اشغالگری جنگیدند و این یک قیام مردمی بود».

محمد سهیل شاهین افزود: «ما وارد یک مرحله جدید شدیم، مرحله صلح، همزیستی مسالمت آمیز، وحدت ملی مردم افغانستان. در نتیجه همکاری‌های زیاد و حمایت مالی در این برهه حساس نیاز وجود دارد».

تشکیل حکومت جدید در افغانستان بعد از تسلط طالبان بر این کشور، محور دیگر پرسش مجری شبکه تلویزیونی دولتی چین بود.

سخنگوی طالبان با اشاره به مذاکرات برای تشکیل حکومت جدید گفت: «موضوعات کلیدی این است که ما همه سیاستمداران افغانستانی، شخصیت‌های افغانستانی را داریم تا بخشی از حکومت آینده فراگیر افغانستان باشند».

وی افزود: «همکاران ما در کابل و بزرگان ما، رهبران در کابل، آنها مکالمات و دیدارها با دیگر شخصیت‌ها یا سیاستمداران افغانستانی که عضو (امارات) اسلامی (افغانستان) نیستند را تماشا کرده‌اند».

اظهارات محمد سهیل شاهین سخنگوی طالبان در شرایطی مطرح شده که به دنبال برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام آمریکا در تمدید ضرب‌الاجل خروج از افغانستان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دولت او به این ضرب‌الاجل متعهد است.

نحوه خروج آمریکا از افغانستان و وضعیت روزهای اخیر فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل پایتخت این کشور، انتقادات شدید شخصیت‌های مطرح جمهوری‌خواهان را به دنبال داشته و حتی متحدان نزدیک اروپایی آمریکا از قبیل انگلیس هم از عملکرد دولت بایدن انتقاد کردند

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها