رئیسی: خط قرمز ما در مبارزه با فساد، بی‌سند حرف زدن است

رئیسی: خط قرمز ما در مبارزه با فساد، بی‌سند حرف زدن است
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 18:11

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه خط قرمز در مبارزه با فساد، بی‌سند حرف زدن است، گفت: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس براساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص ها در انتخابات به مردم قول داده بودم.

العالم - ایران / سیاسی

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) در نطق خود رد صحن مجلس شورای اسلامی، پیش از اخذ رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار داشت: ابتدا لازم می دانم هفته دولت را گرامی بدانم و به ارواح مطهر دولت و مجلس و نظام مقدس جمهوریاسلامی دروز بفرستم و یاد شهیدان باهنر و رجایی را گرامی بدارم و برای همه خدمتگزاران کشور و خادمان ملت آرزوی توفیق و سعادت کنم.

وی افزود: این روزها پزشکان عزیز و پرستاران و کار درمان مجاهدانه از جان مردم صیانت می کنند و باید از کادر درمان متشکر باشیم.

رئیس جمهور با تشکر از مجلس و کمیسیون‌ها و نمایندگان و هیات رئیسه با خاطر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: این جلوه ای از مردم سالاری دینی است که نمایندگان مردم با دغدغه مندی و حساسیت صلاحیت کاندیداها را بررسی می کنند و بیان این حساسیت ها هم برای وزرا و هم عموم مردم کار مفیدی هست.

رئیسی با اشاره به معرفی اعضای کابینه گفت: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس براساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص ها در انتخابات به مردم قول داده بودم و تلاش این شد با همین تلاش ها باشد. کارآمدی و تخصص و مردم‌داری و فسادستیزی و صداقت با مردم این شاخص‌ها هستند که محور همه اینها کارآمدی است.

وی اظهار داشت: خط قرمز ما در مبارزه با فساد بی سند حرف زدن است.

وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت علمی و عملی وزرای پیشنهادی مورد تاکید ما بوده است، گفت: در این فهرست که از طرف نخبگان از آن استقبال شد،‌ اسم دو وزیر نبود چون مجموعه امنیتی هستند که من با نیروهای مسلح در وزارت دفاع و با نخبگان و کارشناسان در وزارت اطلاعات مشورت کردم ولی درمورد سایر وزرا برخی اسمشان 20 یا 30 بار یا 60 بار اسمشان از ناحیه مردم تکرار شده بود.

رئیسی افزود: بقیه دیگری هستند که در رده های مدیریتی بعدی از اطلاعاتی مفیدی که مردم دادند در رده معاون وزیر و استانداران استفاده خواهیم کرد و این بانک اطلاعاتی در اختیار وزرا قرار خواهد گرفت تا از پیشنهادات مردم استفاده کنند. علاوه بر بررسی در کارگروه های مذکور استعلام از مراکز اطلاعات و قضایی هم نسبت به کسانی که در معرض وزیر شدن بودند استعلاماتی انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه صلاحیت وزرای محترم نسبت به سلامت نفس و سالم بودن از هرگونه شائبه های فساد و آلودگی مسئله مهم است و نسبت به همه به‌عنوان محور مورد توجه بوده و شرطی نیست که بشود از آن گذشت،‌ تصریح کرد: لذا سلامت عزیزان معرفی شده مورد تاکید بوده چون دولتی که می خواهد فسادستیز باشد باید عناصر پاکدست و فسادستیز باید امر اجرای آن را برعهده بگیرند و این شرط نه تنها ابتداعاً بلکه استداماً هم ضرورت دارد و فقط امروز مورد تاکید نیست و همواره مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: نسبت به کسی که با دولت در هر جایگاهی همکاری می کند سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است و کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد و ما سلامت نفس و دوری از فساد و آلودگی را در این دولت جزو شرایط اساسی می‌دانیم.

رئیسی با تاکید بر این که در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد و شرط مردم برای رای به من مبارزه با فساد است، گفت:‌ اگر گزارش متقنی به من برسد که کسی در مسئولیتی در دولت مرتکب فساد شده، در برخورد با او درنگ نخواهم کرد ولی صرف یک اتهام و نکته ای که در نامه ای نوشته شده یا برای کسی احساسی پیدا شده کفایت نمی کند و باید بررسی کنیم و وقتی به سند محکم رسیدیم که این اتهام متوجه است باید پیگیری شود.

وی افزود: نسبت به برخی وزرای معرفی شده نکاتی مطرح شد ولی هیچ اتهام قطعی شده نسبت به هیچکدام از وزرا وجود ندارد. مواردی مطرح بوده نسبت به شخصی که مورد بررسی قرار گرفته است و موردی مطرح شده که مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله ای هم ممکن است که نظری داده شده ولی این اتهام مستقر نشده است و امری قطعی نسبت به کسی تعلق نگرفته و اگر کسی یا جایگاهی اتهامی وارد کرده از او رفع اتهام شده است.

رئیسی ادامه داد: ما در برخورد با فساد خط قرمر نداریم و خط قرمز ما درمورد فساد بی استناد سخن گفتن و بی استناد نسبت دادن است و اینکه چه کسی باشد و وابسته به چه کسی باشد هم برای ما مهم نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: من نسبت به یک یا دو مورد از مسائلی که این روزها مطرح شد با وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تماس گرفتم و گفتم این نکته را همین الان بررسی کنید و اگر بر ای من روشن شد که این شخص معرفی شده مرتکب جرمی شده،‌ من قسم نخوردم که کسی را معرفی کنم که اتهامی متوجه اوست و اگر از نظر شما قطعی شد من خودم می دانم چگونه عمل کنم و معتقدم باید فرد صالح معرفی کنم. سه روز وقت گذاشتم و تیمی را گذاشتیم که پیگیری کردند و اعلام کردند که چیزی متوجه این‌ها نیست و به این رسیدیم که این اطلاعات درست نیست.

وی با بیان اینکه در فرآیند بررسی‌های وزرا، آقای قالیباف به دلیل ارتباطی که باهم داریم در جریان مسائل بودند و قبل از اینکه درصحن علنی مطرح شود،‌ به شکلی به برخی دوستان مجلس گفتیم تا اسامی در معرض وزارتخانه‌ها را به روسای کمیسیون‌ها بدهند تا آنها در جلسات مطرح کنند تا در جریان باشند که چه کسانی معرض وزارت هستند،‌ تصریح کرد: همراهی مجلس با دولت را یک ضرورت می‌دانم و مردم تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ ادوار گذشته در بگو مگوهای بین دو قوه سخت در رنج هستند و همکاری بین مجلس و دولت برای پیشبرد امور ضرورتی اجتناب ناپذیر است و ما در عمل بر آن تاکید خواهیم داشت.

رئیسی ضمن اشاره به اینکه با توجه به شرایط کرونایی کشور همچنین شرایط معیشتی مردم با وضعیت سخت اقتصادی ایجاب می کند که سریعا دولت تشکیل شود تا مشکلات تقلیل یابد و شرایط به نفع مردم تغییر کند،‌ بیان داشت: همه وزارتخانه ها مهم هستند اما بخش‌هایی که جان و نان مردم در دست آن ها است از جمله وزارت بهداشت، صمت، اقتصاد، رفاه و کشاورزی در خط مقدم قرار دارند و دارای اهمیت خاصی هستند که لازم است با رأی شما نمایندگان این وزارتخانه ها سریعا مشغول به کار شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیاز است که رأی اعتماد به وزرا بدون فاصله داده شود تا وزرا مشغول به کار شوند، تصریح کرد: خواسته من این است که وزرای معرفی شده به ویژه وزرای خط مقدم اقتصادی دولت که در مجلس مورد بررسی قرار گرفته اند، با رأی جدی و پشتوانه مجلس رأی اعتماد بگیرند و کارشان را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه مجلس در جریان اقدامات و کارهای وزرا و مردم در جریان نتایج آن قرار می گیرند، تا جان و نان مردم در وضعیت خوبی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برخی گلایه هایی درباره سن کم و تجربه کم وزرای پیشنهادی داشتند که باید مطرح کنم اگر صلاحیت علمی و عملی همه وزرا را احراز نمی کردم، آنها به مجلس معرفی نمی شدند.

آیت الله رئیسی افزود: وزرای پیشنهادی توانایی عملی، اجرایی و علمی لازم را دارند. ممکن است فردی 30 سال در یک دستگاه مشغول بوده باشد، می توان درباره عملکرد وی تصمیم گرفت، اما کسی که 10 سال در یک مجموعه مشغول به کار بوده مورد سوال قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به اول انقلاب و ادوار مختلف برگردیم که امام راحل چگونه به جوانان اعتماد کردند. مگر بنده و آقای دکتر قالیباف چند سالمان بود که ایشان تیپ و لشگر را اداره می کردند و بنده دادستان یک استان بودم. ما بیست و چند سال بیشتر نداشتیم.

رئیسی با بیان اینکه مگر جوانانی که در حال حاضر در مجلس می‌درخشند پیش از ورود به خانه ملت توانایی آنها مشخص بود؟ ‌اظهار داشت: آیا روشن بود که آنها آشنا به مسائل کشور و نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حساس هستند؟ آنها با اعتماد مردم به مجلس آمدند و توانستند نماد و نمود پیدا کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر به جوانان میدان ندهیم، چگونه مسئله جوان گرایی پا بگیرد، دغدغه برخی افراد مبنی بر اینکه کسی که تجربه ندارد، چگونه می تواند عملکرد درستی داشته باشد را دغدغه درستی خواند و گفت: آنچه مهم است در وهله نخست این است که افراد دانش کار را داشته باشند و دوم آنکه به قول ما طلبه ها بالجمله نیست، فی الجمله معلوم شود او در این کار ارتباطی با اجرا و عملیات اجرایی دارد و توانسته ارتباطی با دستگاه مورد نظر برقرار کند، ولو برخی استعدادهای وی فعلیت پیدا نکرده باشد.

وی ادامه داد: حضرت آقا در جلسات عمومی و خصوصی فرمودند که امام راحل به جوانان اعتماد داشت، من هم اعتماد کردم و مشاهده می کنیم که برخی انتصابات ایشان سابقه اجرا در یک بخش را ندارد، اما ایشان به این افراد اعتماد کرده و میدان دادند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ما سعی کردم کابینه ترکیبی از جوان گرایی و تجربه باشد، تصریح کرد: منظور از جوان گرایی فردی نیست که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده، بلکه کسی است که با کار ارتباط برقرار کرده است. جوانانی که در کابینه معرفی شده اند، هیچکدام اینگونه نبوده که به محض گرفتن مدرک دکتری به عنوان وزیر معرفی شده باشند، بلکه سابقه ارتباط با کار و مدیریت را دارند.

وی ادامه داد: مطرح می شود که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که چند سال سابقه تجربه داشته یا قوم و خویشی با افراد دارد، باید پرسیده شود که این فرد آیا این فرد مدرک تحصیلی متناسب دارد یا خیر؟ یا در کارنامه خود تجربه مدیریت دارد؟ وی مدیریت مجموعه های آموزشی را در کارنامه خود دارد.

رئیس کابینه دولت سیزدهم افزود: اگر به دنبال معرفی افرادی هستیم که تجربه بسیاری دارند، افرادی معرفی شوند که سال های زیادی حضور داشتند. ما به دنبال آن هستیم که در کنار جوان گرایی، تحول گرایی را دنبال کنیم. همچنین وزرا در کنار روحیه جوان، تجربه نیز داشته باشند که این امر منجر به تحول می شود و در شرایط کنونی تحول یکی از ضرورت ها به شمار می رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کابینه افرادی هستند که با اقدام و عمل آنها، پیگیری ما و نظارت شما می درخشند، گفت: با این افراد می توان تحول در یک وزارتخانه، ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه انتخاب وزرای جوان پیام امید به جوانان کشور است، بدین معنی که اگر جوانی با استعداد است، حاضریم کار را به وی بسپاریم، بیان داشت: اگر به جوانان باکفایت و فاضل اعتماد کنیم، ضرر نمی کنیم و امیدوارم که مجلس این موضوع را مورد عنایت قرار دهد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه رأی اعتماد به وزرا آغاز کار با مجلس است، افزود: شما در جلسات دغدغه های خود را بیان کردید، این موضوعات باید بررسی شود و تصمیمات متناسب آن اخذ و اقدامات لازم انجام و به عمل و اجرا تبدیل شود که این امر نیازمند همکاری خوب میان ما است.

وی با بیان اینکه در مجلس متخصصان خوبی داریم، تصریح کرد: صاحب نظران در کمیسیون ها حضور دارند و می توانند در تبدیل این موارد به سازوکارهای اجرایی و اقدام کمک کنند تا بتوان اثرات آن را در زندگی و سفره مردم دید که این امر خواست ملت عزیز ایران است.

رئیس دولت سیزدهم گفت: همکاری و تعامل دولت و مجلس با نظر کارشناسان متخصصان به عمل و اجرا تبدیل می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه تفصیلی خود را تقدیم نکرده است، افزود: این برنامه در مقام بیان نبود و برنامه ارائه شده، برنامه مختصری بود که نماد و نمودی از برنامه تفصیلی است، اما حق شماست که از برنامه مطلع شوید.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه تنفیذ گفتم که مبتنی بر برنامه هفتم، برنامه دولت سیزدهم با موضوعات مختلف شناسایی و راهکارها و علت وقوع مشکلات و راهبردها به صورت تفصیلی ذکر شده و حاوی حدود 30 مسئله کشور است که بخشی از این برنامه فرا وزارتخانه‌ای است و تقدیم نمایندگان خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: حق شما نمایندگان است که در جریان قرار بگیرید و آگاهی شما برای ما ارزنده خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از رأی اعتماد، فردا صبح اولین جلسه دولت برگزار خواهد شد و بدون هیچ وقفه‌ای شبانه‌روز کار خواهد کرد؛ ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت غفلت جایز نیست و مسئله کرونا بر واکسیناسیون از مسائل مهم کشور است.

رئیسی اظهار داشت: در ارتباط با ارزی که باید برای واکسن تأمین شود و همچنین به لطف خدا گشایش‌های جدی نسبت به بخش‌های مختلف در حال ایجاد شدن است.

وی افزود: به موضوع کرونا و معیشت مردم که درد مضاعف است، ورود خواهیم کرد و امیدواریم با فعالیت و حمایت شما نمایندگان و پیگیری‌ها بتوان شاهد تغییر شرایط باشیم، ما این وضعیت را شدنی و دست یافتنی می‌دانیم برخلاف آن که برخی می‌گویند که با این وضعیت اعتبارات و دشمنان خارجی آیا امکان دارد؟ اما با وضعیت فعلی و امکانات مادی و معنوی و نیروی متراکم کارآمد امکان برون‌رفت از مشکلات امکان‌پذیر است و ما با تأسی از بزرگان و فرهنگ حاج قاسم می‌گوییم ما می‌توانیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در موضوع سیاست خارجی آنچه که وزیر پیشنهادی مربوطه اعلام کرد، من هم در جلسات گذشته عرض کردم برنامه ما، برنامه تعاملی با کشورها خواهد بود و عزت، حکمت و مصلحت محور ما و حقوق حقه ملت و منافع مردم ایران مسئله محوری ما است.

وی تصریح کرد: در همه اعلام نظرها و ملاقات ها تأکید کردم و تأکید خواهم کرد مسئله رفع تحریم‌ها را با قوت دنبال می‌کنیم اما سفره مردم را با این مسائل گره نمی‌زنیم چون اقتصاد شرطی و تکانه‌هایی که ایجاد می‌شود مشکل‌زا است و اجازه نمی‌دهیم دچار تکانه شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از سیاست‌ها در کشور راهگشا است و به آن توجه شایسته‌ای نشده است، گفت: البته بی‌انصافی است که بگوییم توجه نشده و برخی از کارها و قدم‌ها برداشته شده اما اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی رهبری می توانست کشور را از مشکلات خارج کند اما متأسفانه توجه درستی نشد.‌

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان دستورالعمل نه به عنوان شعار و راه برون رفت از مشکلات و ایستادگی و مقاومت، در دستور کارمان خواهد بود و تلاش خواهیم کرد این سیاست‌ها را با قدرت دنبال کنیم.

رئیسی افزود: نسبت به برخی از دغدغه‌هایی که نمایندگان داشتند، وزرا به بخش‌های مختلفی از مسائل و دغدغه‌ها پرداختند و اینجانب نیز مسائلی را عرض کردم که شامل همه موارد می شود البته وزرا تنها نیستند و ما در کنار آنها خواهیم بود و نسبت به تیم وزارتخانه هم نظر خواهیم داد که معاونان و استانداران و سفرای کارآمد به کارگیری شوند و مسئله تیم وزارتخانه بسیار مهم است و اگر نمایندگان در این رابطه نظری دارند می طلبد اعلام کنند تا بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه ایران قوی از بخش های قوی تشکیل شده است، گفت: نیازمند دولت قوی، وزارتخانه قوی و ساز و کار مولفه‌های قدرت هستیم و قدرت باید در عمل دیده شود و این مهم جزء برنامه‌های ما است و مورد تأکید است که همکارانشان باید فسادستیز، مردمی، پاکدست و کارآمد باشند.

رئیسی با تأکید بر اینکه ارتباط ما با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی تنگاتنگ خواهد بود به نحوی که از تجربیات آنها بهره ببریم، بیان داشت: همچنین مسائل و مشکلات و دغدغه‌های وزرا به نمایندگان منتقل شود تا برای رفع آنها چاره‌جویی کنند تا مواردی که نیاز به قانون دارد، مورد توجه قرار گیرد؛ انتظار داریم نتیجه رأی‌گیری برای کشور راهگشا باشد، مردم انتظار دارند دولت زودتر شکل بگیرد و کار خود را آغاز کند. انتظار داریم همه نمایندگان به کابینه رأی بدهند البته نظر قطعی نظری است که مجلس می‌دهد و صلاح کشور در آن است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از رئیس مجلس و نمایندگان که طی دو هفته زحمات زیادی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کشیدند کمال تشکر و امتنان دارم.

پربیننده ترین خبرها