۹ سال حبس برای یک فعال سیاسی در عربستان

۹ سال حبس برای یک فعال سیاسی در عربستان
پنج‌شنبه 4 شهريور 1400 - 13:31

یک سازمان حقوق بشری از تشدید حکم یک فعال سیاسی در عربستان خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

دادگاه تجدیدنظر عربستان، مجازات «خالد العمیر» فعال بازداشت شده را به اتهامات واهی از 7 سال به 9 سال افزایش داد.

دادگاه تجدیدنظر تصمیم گرفت تا 9 سال دیگر وی را ممنوع السفر اعلام کند، بدون اینکه دلیل افزایش مجازات وی مشخص شود.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر، القسط دادستان عمومی همچنان خواستار افزایش مجازات بیش از این برای خالد العمیر است.

سازمان حقوق بشری القسط اعلام کرد که العمیر ممکن است با پرونده‌های جدیدی در ارتباط با نوشته‌هایش در زندان روبرو شود و پس از آن ممکن است حکم زندان دیگری علیه او صادر شود.

شایان ذکر است که خالد العمیر در طول بازداشت خود در زندان الحائر نامه‌هایی را فاش کرد که در آن محکومیت خود از دادگاه‌های عربستان سعودی و امتناع وی از محاکمه تحت قانون مبارزه با تروریسم و قانون مبارزه با جرایم سایبری بیان شده بود.

العمیر در 30 ژوئیه مورد سوء قصد قتل قرار گرفت که اداره زندان ادعا کرد که این مورد را پی‌گیری خواهد کرد؛اما پس از آن هیچ توضیحی ارائه نشد.

این فعال سعودی در ژوئن 2018 پس از ارائه شکایتی به دربار سلطنتی علیه کسانی که مسئول شکنجه در زندان بودند، بازداشت شد.

وی چندین ماه بدون تفهیم اتهام در بازداشت بود و در اعتراض اعتصاب غذا کرد و در 8 سپتامبر 2020 در دادگاه تخصصی جنایی حاضر شد.دادگاه جنایی تخصصی وی را به هفت سال زندان و به دنبال آن ممنوعیت سفر برای مدت مشابه ، در 25 آوریل 2021 ، به دلیل فعالیت مسالمت آمیز خود محکوم کرد.

وی با رد قانون موسوم به «مبارزه با تروریسم» در سعودی، از تمامی زندانیان عقیده خواست با او همراه شوند و دست از غذا بکشند، چرا که به باور وی، این تنها کاری است که زندانیان دربند در زندان‌های سعودی می‌توانند برای احقاق حقوقشان انجام دهند.

« نبهان الحنشی» مدیر سازمان حقوق بشری القسط اعلام کرد که تشدید مجازات جدیدترین اقدامات در سرکوب علیه خالد العمیر است.

الحنشی بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست تا در برابر این نقض‌ها سکوت نکند و از مقامات سعودی بخواهد که فوراً العمیر و سایر زندانیان عقیدتی را آزاد کنند.

سازمان القسط در ادامه از رژیم سعودی خواست تا به آزادی بیان احترام بگذارد و از این حق محافظت کند. همچنین از این رژیم خواسته شد تا فوراً و بدون قید و شرط العمیر را آزاد کرده و تمام اتهامات مخرب علیه او و همه زندانیان عقیدتی را کنار بگذارد.

غفلت، آزار و اذیت و بدرفتاری به‌طور معمول علیه بازداشت‌شدگان آزادی بیان در زندان‌های آل‌سعود صورت می‌گیرد که تعداد آنها میان موج بازداشت‌های مکرر افزایش یافته است. زندانیان سیاسی اغلب در معرض انواع بدرفتاری‌ها، از جمله سوءاستفاده فیزیکی و روانی، آزار و اذیت، سلول انفرادی و محرومیت از تماس خانوادگی هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها