سیاست بن سلمان؛ تجزیه عربستان را به دنبال خواهد داشت

سیاست بن سلمان؛ تجزیه عربستان را به دنبال خواهد داشت
پنج‌شنبه 4 شهريور 1400 - 15:02

حساب کاربری مشهور "رجل دوله" در توئیتر که خود را "فاش کننده اسرار" حکام سعودی معرفی کرده، آینده این کشور را مه آلود دانسته است.

العالم درگوشی

"رجل دوله" توئیت کرده است: "باز ترسیم نقشه منطقه، عربستان را مستثنی نخواهد کرد بدون شک ریاض دو راه دارد یا تجزیه شود یا کشوری ضعیف نگاه داشته شود؛ نفتش را بگیرند و سپس رهایش کنند، این در حقیقت نتیجه انباشت اشتباهات سیاست خارجه و هم چنین تبدیل عربستان به یک کشور دریافت و اجراکننده دستورات است.

این افشاگر سعودی مطلب جدیدی نگفته زیرا این توئیت ها با دیدگاه بیشتر ناظران مسائل عربستان به ویژه پس از مداخله مستقیم در مسائل کشورهای عربی به انگیزه تخریب یا تجزیه و تضعیف نظام های کشورها در راستای تمایل کشورهای عربی زیر نظر امریکا و رژیم صهیونیستی ، تفاوت ندارد.

گفتنی است حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق نیز سال 2016 به سیاستمداران سعودی هشدار داد دیدگاهی که عراقی ها را در کشورشان ذبح می کند در کشورهای خلیج فارس نیز همین است و گروههای تروریستی به کشورهایشان می روند چرا که دولت عربستان خود به عملیات انتحاری 5 هزار سعودی در عراق اعتراف کرد.

سوریه نیز آمریکا و عربستان را به برقراری امنیت راهها و گذرگاههای ایمن برای افراد مسلح گروه تروریستی داعش و افرادی که ازنبرد موصل فرار کرده بودند برای تقویت حضور تروریست ها در سوریه و ایجاد ناامنی در آن متهم کرد.

اما پس از سالها از اقدام عربستان در اجرای طرح های امریکا و اسرائیل، اکنون وضعیت این کشور به گونه ای است که بسیاری از کشورها حتی کشورهای فقیر به ویژه در دوره محمد بن سلمان ولی عهد سعودی هیچ حسادتی به این کشور نمی کنند.

پایگاه "الواقع السعودي" نیز نوشت: شهروندان سعودی در زمان بن سلمان به خاطر سیاست های متکبرانه وی، در خفقان و در آستانه انفجار هستند از سویی گرانی معیشت و از سوی دیگر مالیات های سنگین دو برابر شدن بهای برق، حذف یارانه سوخت و افزایش قیمت های کالاهای اساسی آنان را محاصره کرده مردم را از زندگی شرافتمندانه محروم کرده است در حالی که بن سلمان روز به روز ثروتمندتر می شود و هیچ عاقلی تصور نمی کند این وضعیت ادامه داشته باشد و این آتشفشان تا ابد خاموش بماند.

روزنامه گاردین بریتانیا نیز در همین راستا نوشت: " عربستان به فروپاشی سوریه امید بسته زیرا سقوطش موجب شکست ایران است و در این صورت ممکن است عربستان بزرگترین کشور منطقه شود اما این هدف دور از دسترس است .

این روزنامه افزود: روش مقامات سعودی ممکن است مصیبت های فاجعه آمیزی داشته باشد و به دلیل اقدامات سرکوبگرانه مقامات، شیوع فساد و بازداشت های گروهی، عربستان دچار نابسامانی و هرج و مرج خواهد شد، محمد بن سلمان اکنون سرگردان است نه وضعیت داخلی ثبات دارد و نه توانسته کشورهای دیگر را نسبت به شخصیت و طرحش قانع کند و تنها طرح کنونی اش امتیاز دادن برای راضی نگاه داشتن کشورهای قدرتمند برای تغییراصول و هویت مذهبی کشور است.

برخی سخنان و تحلیلهای مراکر تحقیقات و پژوهشهای آمریکا حاکی است طرح جدید امریکا تعیین سیاست های جدید برای تعامل با پرونده سعودی است و اکنون به فراخوان های آشکاری از داخل ادارات تصمیم ساز امریکا برای انتخاب زمان مناسبی جهت ضربه زدن به عربستان تبدیل شده که به تصور امریکا و بریتانیا با توجه به دو عامل جنگ یمن و سیاست داخلی احمقانه محمد بن سلمان، ضعیف تر و سست تر خواهد شد و هدف نیز تبدیل آن به دولت های طائفی است.

گاردین بدون بسنده کردن به دیدگاه سیاه خود درباره عربستان هم چنین در گزارشی گسترده آینده منطقه و به ویژه سرنوشت عربستان را ارزیابی کرد و گفت همه نقشه کشان انگلوساکسن هم عقیده هستند که عربستان نباید یکپارچه باقی بماند .

سوال ما از این کشور این است آیا مقامات این کشور؛ فتنه انگیزان در منطقه با توجه به وضعیت کنونی خود که پس از اجرای همه طرح های آمریکا درمعرض به حاشیه رفتن و تجزیه است ،نمی خواهند عبرت بگیرند؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها