خزعبلات بنت در باره ائتلاف عربی ـ اسراییلی در برابر ایران

خزعبلات بنت در باره ائتلاف عربی ـ اسراییلی در برابر ایران
پنج‌شنبه 4 شهريور 1400 - 19:55

"نفتالی بنت" نخست‌وزیر اسرائیل قبل از سفر به واشنگتن برای دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا، اظهاراتی مطرح کرد که بسیار بچه‌گانه به نظر می‌رسد و با واقعیات همخوانی ندارد.

العالم- تحلیل روز

رویای کودکانه بنت، یعنی تشکیل ائتلافی عربی- اسرائیلی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، همچون رویای سلفش "بنیامین نتانیاهو" به نظر می‌رسد که به رغم برخورداری از حمایت سرسخت "دونالد ترامپ"، در تحقق آن شکست خورد و خودش نیز به زباله‌دان تاریخ پیوست.

نفتالی بنت در دیدار با "جو بایدن"، دیدگاه خود را درباره مواجهه با واقعیات متغیر در خاورمیانه ارائه خواهد داد. او درخصوص راه‌حل منازعه فلسطینیان و اسرائیل نیز تأکید کرده که هرگونه راه‌حلِ منتهی به تشکیل کشور مستقل فلسطین را منسوخ می‌کند و لذا درصدد است با فلسطینیان فقط در زمینه اقتصادی مشکلات را حل و فصل کند.

بنت همچنین در گفت وگو با بایدن مخالفتش را با مذاکرات بر اساس راه‌حل دو دولت اعلام خواهد کرد.

در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بایدن خواهد گفت که مخالف بازگشت دولت واشنگتن به توافق هسته‌ای است. او با اظهارات خود درباره این توافق، تلاش می‌کند وانمود کند که در برهم زدن این توافق دستِ کمی از نتانیاهو ندارد و می‌تواند کاخ سفید را برای این هدف متقاعد کند.

ولی حقیقت آن است که دولت فعلی آمریکا اهداف و منافعی بزرگ‌تر از منازعه عربی- اسرائیلی را دنبال می‌کند و می‌داند که توافق هسته‌ای با ایران، منافع تل‌آویو را به صورت قطعی تضمین نمی‌کند، و لذا بیش از بازگشت به این توافق، تعهداتش برای حمایت از رژیم صهیونیستی را دوباره مورد تأکید قرار خواهد داد.

نفتالی بنت در اظهارات خود درباره ائتلاف عربی- اسرائیلی برای مواجهه با ایران تلاش می‌کند احساسات اسرائیلی‌ها را دستمایه قرار دهد و به آنها بگوید که جهان عرب همگام و هماهنگ با دیدگاه تل‌آویو گام برمی‌دارد و لذا بایستی چنین ائتلافی تشکیل شود.

ولی این ائتلاف به دلایل متعددی محکوم به شکست است:

نخست اینکه رژیم اسرائیل همپیمانی واقعی نیست و در حمایت از متحدان احتمالی خود طفره خواهد رفت.

دوم آنکه، متحدان احتمالی تل‌آویو رویکرد یکسانی در نحوه تعامل با جمهوری اسلامی ندارند.

این خزعبلات بنت صرفا مصرف داخلی دارد و نمی‌تواند با این خزعبلات، دوام قدرت خود را تضمین کند؛ چرا که حزب رقیبی به نام حزب لیکود به رهبری نتانیاهو دارد.

پربیننده ترین خبرها