لغو سفر مرکل به تل‌آویو درپی تحولات افغانستان

لغو سفر مرکل به تل‌آویو درپی تحولات افغانستان
پنج‌شنبه 4 شهريور 1400 - 23:26

دفتر صدر اعظم آلمان اعلام کرد سفر او به فلسطین اشغالی به‌دلیل تحولات فعلی در افغانستان لغو شده است.

العالم - اروپا

با وخیم شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان سفر به فلسطین اشغالی را لغو کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولِی»، دفتر مرکل پنجشنبه شب اعلام کرد: «پس از رایزنی با نخست‌وزیر اسرائیل و به‌خاطر تحولات کنونی در افغانستان این سفر لغو شد».

دولت آلمان اعلام کرده ظرف روزهای گذشته توانسته حدود ۵۲۰۰ نفر را از افغانستان خارج کند و روز پنجشنبه آخرین هواپیمای آلمانی کابل را ترک می‌کند.

این در حالی است که هزاران شهروند افغان که برای ارتش، آژانس‌های توسعه یا دیگر نهادهای آلمانی کار کرده‌اند همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند.

یک مقام ارتش کانادا نیز اعلام کرده، با توجه به وخامت اوضاع میدانی در افغانستان، کانادایی‌ها عملیات خروج افراد از فرودگاه کابل را متوقف کرده‌اند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

امروز (پنجشنبه) هواپیمای ترابری ارتش ایتالیا پس از بلند شدن از روی باند فرودگاه کابل هدف شلیک گلوله قرار گرفت و اندکی بعد نفجاری شدید در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد. به گفته برخی منابع غیررسمی دستکم ۱۳ نفر در این انفجار کشته و زخمی شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها