واکنش چین به اتهام‌زنی‌های جدید آمریکا درباره خاستگاه کرونا

واکنش چین به اتهام‌زنی‌های جدید آمریکا درباره خاستگاه کرونا
شنبه 6 شهريور 1400 - 13:47

سفارت چین در واشنگتن گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا را تلاشی برای بهره‌برداری سیاسی از شیوع این بیماری دانست.

العالم ـ آسیا

سفارت چین در واشنگتن روز جمعه، ادعاهای آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا و بهره‌برداری سیاسی از آن در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکایی را محکوم کرد.

به نوشته وبگاه سفارت چین در آمریکا، این سفارتخانه در بیانیه‌ای نوشت، این گزارش به غلط ادعا می‌کند که چین «به مانع تراشی برای تحقیقات جهانی ادامه داده، در برابر اشتراک‌گذاری اطلاعات مقاومت کرده و دیگر کشورها را مقصر می‌داند». بیانیه کاخ سفید درباره این گزارش نیز مدعی شده چین در تلاش است تحقیقات بین‌المللی را عقب نگه‌داشته و درخواست‌ها برای شفافیت درخصوص این مسئله را رد می‌کند. کاخ سفید از شرکای هم‌فکر خود می‌خواهد فشار بر طرف چینی را افزایش دهند.

این بیانیه تشریح می‌کند: «اول اینکه گزارشی که ساخته و پرداخته جامعه اطلاعاتی است، اعتبار علمی ندارد. ردیابی خاستگاه بیماری یک مسئله علمی است و باید فقط به دانشمندان واگذار شود و نه کارشناسان اطلاعاتی. قبلاً نیز شاهد چنین شاهکارهایی از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا بوده‌ایم، برای مثال زمانی که از لوله‌ای حاوی پودر رختشویی برای متقاعد کردن دیگران درخصوص وجود سلاح کشتار جمعی در عراق استفاده کردند و یا ویدئوهایی که کلاه‌سفیدها به‌عنوان شواهد حمله شیمیایی در سوریه منتشر کردند. حالا آمریکا در حال استفاده از همان حقه قدیمی است».

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «دوم اینکه ادعای عدم شفافیت از سوی طرف چینی فقط بهانه‌ای برای ایجاد کمپینی برای سیاسی‌سازی و اتهام‌زنی است. از زمان شیوع ویروس کرونا، چین رفتاری باز، شفاف و مسئولانه اتخاذ کرده است. ما اطلاعات مربوطه را منتشر کردیم، توالی ژنتیکی ویروس را به اشتراک گذاشتیم و در همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با این بیماری مشارکت کردیم. همه این‌ها در اسرع وقت انجام شد».

سفارت چین در واشنگتن در ادامه می‌نویسد: «سوم اینکه گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد آمریکا در مسیر اشتباه بهره‌برداری سیاسی حرکت کرده است. آمریکا بیشترین موارد آلودگی و مرگ در اثر ویروس کرونا در جهان را ثبت کرده و مردم آمریکا بهای سنگینی را برای آن پرداخته‌اند. گزارش جامعه اطلاعاتی [آمریکا] بر اساس پیش‌فرض مقصر نشان دادن طرف چینی بوده و قصد آن فقط انداختن بار مسئولیت بر شانه چین است. چنین اقداماتی همکاری‌های بین‌المللی برای ردیابی خاستگاه ویروس کرونا و مبارزه با همه‌گیری آن را مختل می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «در نهایت اینکه آمریکا از ردیابی ویروس کرونا در ایالات متحده می‌گریزد و درب را بر روی چنین احتمالی می‌بندد. اگر طرف آمریکایی "شفاف و پاسخگو" است باید آمار موارد اولیه خود را منتشر کند. در دستکم پنج ایالت، پیش از اعلام اولین مورد ابتلا در آمریکا، موارد تأیید شده‌ای از این بیماری وجود داشته است».

این سفارتخانه می‌افزاید: «علاوه بر این، موسسه ویروس شناسی ووهان [در چین] دو بازدید از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را پذیرا بوده و گزارش مربوط به مطالعات این سازمان با همکاری چین به این جمع‌بندی روشن رسید که نشت اتفاقی این ویروس در ووهان "به‌شدت غیرمحتمل" است. اگر آمریکا بر فرضیه خاستگاه نشت از آزمایشگاه اصرار دارند، آیا لازم نیست کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را به فورت دتریک و دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کنند؟»

پس از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه مدعی شد چین «اطلاعاتی حیاتی» درباره خاستگاه ویروس کرونا را مخفی نگه‌داشته است.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «اطلاعاتی حیاتی درباره خاستگاه این همه‌گیری در جمهوری خلق چین وجود دارد و با این حال، مقامات دولتی در چین از ابتدا تلاش کرده اند مانع از دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی سلامت به این اطلاعات شوند».

بایدن در ادامه ادعاهای خود نوشت: «جمهوری خلق چین تا به امروز درخواست‌ها برای شفافیت داشتن در این زمینه را رد کرده و حتی با وجود بالا رفتن آمار مربوط به این همه‌گیری، اطلاعات را نزد خود نگه داشته است».

در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا، ساخته شدن این ویروس به‌عنوان سلاح زیستی و همچنین دستکاری و مهندسی ژنتیکی آن در آزمایشگاه رد شده است.

همچنین طبق این گزارش، شورای اطلاعات ملی آمریکا از فرضیه خاستگاه طبیعی ویروس کرونا و یک نهاد اطلاعاتی دیگر از نشت آن از یک آزمایشگاه حمایت کرده است.

طبق این گزارش از طبقه بندی خارج شده، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند: «همکاری چین به احتمال خیلی زیاد برای رسیدن به یک ارزیابی جامعه درباره منشأ کووید-۱۹ ضروری است».

پیش از انتشار این گزارش، دو مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند ارزیابی جدید که حاصل تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا بنا به دستور سه ماه پیش جو بایدن است نتوانسته به جمع‌بندی مشخصی درباره این سوالات برسد که کرونا از طریق حیوان به انسان منتقل شده یا از یک مرکز پژوهشی در ووهان به بیرون نشت کرده است.

بایدن سه ماه پیش که دستور انجام تحقیقات در این خصوص را صادر کرده بود دو فرضیه احتمالی را درباره خاستگاه کرونا مطرح کرده و خواستار یافتن پاسخ برای آن شده بود: انتقال از حیوان به انسان یا نشت از آزمایشگاه.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که بارها به دلیل سیاسی کردن مسائل اطلاعاتی مورد انتقاد قرار گرفته بود تلاش می‌کرد فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس را در افکار عمومی تقویت و ترویج کند. چین، به شدت ادعاهای دولت ترامپ را تکذیب می‌کرد. ترامپ و دستیارانش از نام «ویروس چینی» برای اشاره به کرونا استفاده می‌کردند.

به گزارش فارس، روز چهارشنبه هفته گذشته، «چن ژو»، نماینده دائم چین در دفتر سازمان ملل در ژنو با ارسال نامه‌ای به مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خواستار تحقیق درباره احتمال شیوع کرونا از آزمایشگاه‌های «فورت دتریک» و دانشگاه کارولینای شمالی شده است.

این نخستین بار است که چین به صورت رسمی از طریق کانال‌های دیپلماتیک از سازمان جهانی بهداشت خواسته درباره احتمال نشت این ویروس از آزمایشگاه‌هایی در آمریکا تحقیق کند.

او در این نامه تأکید کرده فرضیه مطرح‌شده مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگا ویروس‌شناسی ووهان به بیرون نشت کرده باشد به شدت بعید به نظر می‌رسد.

انستیتو تحقیقات پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا (USAMRIID) در فورت دتریک ایالت مریلند در سال ۲۰۱۹ بعد از تحقیق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، برای مدتی تعطیل شد. این آزمایشگاه اعلام کرد دلیل بسته شدن آن مسائل جاری زیرساختی در ارتباط با رفع آلودگی فاضلاب بوده است.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین ضمن گزارش درخواست شهروندان چینی، این توجیه را زیر سوال برد و افزود تحقیقاتی که در ماه ژوئن توسط برنامه تحقیقاتی «همه ما» موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد نشان داد کووید-۱۹ ممکن است از دسامبر ۲۰۱۹ در ایالات متحده بوده باشد.

طبق گزارش این رسانه در نامه شهروندان چینی ذکر شده که در پاییز ۲۰۱۹ درست قبل از شیوع همه‌گیری، نشتی از این آزمایشگاه وجود داشته که البته اطلاعات دقیق آن از سوی آمریکا به بهانه‌های امنیت ملی پنهان مانده است.

پربیننده ترین خبرها