انفجارهای کابل و دولت در سایه آمریکا

انفجارهای کابل و دولت در سایه آمریکا
شنبه 6 شهريور 1400 - 14:55

تحلیلگران و ناظران سیاسی نقش آمریکا در انفجارهای خونین فرودگاه کابل را دور از ذهن نمی‌دانند و تأکید داردند که آمریکا همچنان مصمم است طرح "ایجاد هرج و مرج خلاقانه" در منطقه را ادامه دهد.

العالم- نظرکده

تحلیلگران سیاسی احتمال وجود یک دولت در سایه در آمریکا را بعید نمی دانند؛ دولتی که عملکرد آن را در جریان حوادث 11 سپتامبر دیدیم همچنین باید خاطرنشان کرد که سازمان جاسوسی آمریکا در گروه تروریستی داعش و طالبان نفوذ کرده است.

ناظران معتقدند که دولت در سایه آمریکا از طریق گروه تروریستی داعش به دلایل متعددی در انفجارهای فرودگاه کابل دست داشته است.

از سوی دیگر سیاستمداران انگلیسی ادعا می کنند که آمریکا و اتحادیه اروپا و انگلیس به کلی از افغانستان دست کشیده اند. به طوری که خروج از افغانستان تغییرات اساسی را در اولویت های استراتژیک در خاورمیانه ایجاد کرده است.

این سیاستمداران می گویند که آمریکا قصد ندارد از عوامل انفجارهای فرودگاه کابل انتقام بگیرد چرا که نمی تواند عاملان آن را شناسایی کند چه رسد به هویت مجریان عملیات انتحاری در این فرودگاه.

کارشناسان انگلیسی احتمال می‌دهند که انفجار کابل بدون پاسخ می‌ماند؛ زیرا آمریکا و اروپا مشغول تخلیه تمام نیروهای‌شان از افغانستان هستند و فرصتی برای پاسخ به عاملان این حادثه ندارند.

از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند عقب‌نشینی آمریکا برای آن بسیار هزینه‌بر بوده؛ زیرا آمریکا طی دو دهه از اشغالگری در این کشور 2 تریلیون دلار هزینه کرد و موقع خروج نیز میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته را برای طالبان جا گذاشته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها