نشست منطقه‌ای «حمایت از عراق» در بغداد

نشست منطقه‌ای «حمایت از عراق» در بغداد
شنبه 6 شهريور 1400 - 15:37

کنفرانس بین‌المللی بغداد «برای همکاری و مشارکت» با حضور سران و مقامات کشورهای مختلف آغاز شد. 

العالم ـ عراق

کنفرانس بین‌المللی بغداد «برای همکاری و مشارکت» امروز (شنبه) با حضور سران و مقامات کشورهای منطقه از جمله ایران و نمایندگانی از دیگر کشورهای جهان آغاز شد.

نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود و از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر و ... برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. سوریه اما به این اجلاس دعوت نشده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست شرکت می‌کنند. کشورهای ایران و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در این نشست شرکت کرده‌اند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می کنیم».

الکاظمی در آغاز اجلاس بغداد: مخالف استفاده از خاک عراق برای درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم

نخست وزیر عراق در سخنرانی آغاز اجلاس همکاری و مشارکت بغداد گفت که دولت این کشور مخالف استفاده از خاک عراق برای تهدید سایر طرفهاست.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سخنرانی آغاز این اجلاس، گفت که عراق از کشورهای حاضر در این نشست، استقبال می‌کند و برگزاری چنین اجلاسی، بیانگر دیدگاه بغداد مبنی بر لزوم برقراری بهترین روابط با جهان است.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از الکاظمی گزارش داد، عراق امروز با مشکلات بسیاری روبروست، ولی «ما در برابر ملت متعهد شدیم که نقش رهبری عراق را باز پس بگیریم».

وی ادامه داد: «عراق مخالف استفاده از خاک خود برای جنگهای منطقه‌ای و بین‌المللی است... نمی‌پذیریم که عراق، نقطه‌ای برای تهدید هر طرفی باشد».

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه عراق در برابر داعش به پیروزی رسید، گفت که جامعه بین‌الملل در حمایت از سرمایه‌گذاری در این کشور جدی است.

ماکرون: فرانسه به حمایت از عراق پایبند می ماند

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: ملت عراق به طرف ثبات و توسعه حرکت می کند، لذا فرانسه در کنار عراق برای مبارزه با تروریسم باقی خواهد ماند و ما باید به عراق کمک کنیم تا از حاکمیت و ثبت برخوردار شود.
وی با اعلام حمایت از اصلاحات مورد نظر ملت عراق، یادآور شد که موفقیت ملت عراق، موفقیت تمام شرکایش است، به ویژه که منطقه به رغم اختلافات، نیازمند وحدت رویه است و تروریسم در سوریه و عراق هنوز موجود است. به همین دلیل ما خواستار راهکارهای جدیدی برای همکاری هستیم.
عبدالله دوم پادشاه اردن نیز گفت که عراق با جدیت برای تحکیم پایه های دولت قانونگرا می کوشد، لذا امنیت و ثبات عراق، امنیت و ثبات ماست.

شاه اردن:‌ امنیت و ثبات عراق، امنیت و ثبات ماست

«عبدالله دوم» شاه اردن، بعدازظهر امروز (شنبه)، پس از سخنرانی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سخنرانی خود را در اجلاس بغداد آغاز کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، شاه اردن در ابتدای سخنرانی خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در اجلاس بغداد، اظهار داشت:‌ «گرد آمدن ما در این اجلاس بیانگر نقش محوری عراق است. عراق سالاهاست که با جدیت تلاش می‌کند تا کشوری مبتنی بر قانون را نهادینه کند».

عبدالله دوم ادامه داد: «امنیت و ثبات عراق بخشی از امنیت و ثبات همه ماست و حمایت از عراق جزء اولویت‌ها است».

وی اضافه کرد: «حتما درها باید به روی تکامل اقتصادی گشوده شود».

آل ثانی: عراق صلاحیت لازم را برای ایفای نقش فعال در برقراری امنیت در منطقه دارد

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر نیز طی سخنانی اظهار داشت: "باور داریم که عراق صلاحیت لازم را برای ایفای نقش فعال در برقراری امنیت در منطقه دارد."

امیر قطر افزود: "از جامعه جهانی می‌خواهیم از عراق برای ایجاد نهادهایش حمایت کند."

"عبدالفتاح سیسی" رئیس‌جمهوری مصر نیز گفت: "ما خواستار همکاری میان کشورهای منطقه یا از طریق محور سه‌جانبه مصر، اردن و عراق هستیم".

سیسی گفت: "مردم جهان در حال بررسی چالش‌های پیرامون‌شان هستند و برای دستیابی به راه‌های علمی مجدانه تلاش می‌کنند."

رئیس‌جمهور مصر با بیان اینکه عراق مصمم به همبستگی و همکاری با دولت مصر است، اظهار داشت: "همکاری سه‌جانبه مصر، اردن و عراق بیانگر واقعی اراده سیاسی میان این سه کشور است."

وزیر خارجه سعودی:‌ ریاض از گفت‌وگو حمایت می‌کند

"فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی نیز طی سخنانی در این نشست، تأکید کرد که ریاض در حمایت از عراق از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی بر حمایت مستمر کشورش از امنیت در عراق تأکید کرد.

خالد الصباح، نخست وزیر کویت گفت که عراق مهد تمدنها و دارای منابع انسانی زیادی بوده و ثباتش باعث تقویت ثبات منطقه می شود، لذا کویت لحظه ای از کمک به مردم عراق و حمایت از آن عدول نمی کند و سران دو کشور قصد توسعه روابط و همکاری دو جانبه را دارند.

وی با تاکید به ضرورت گسترش همکاری میان دو کشور، ادامه همکاری برای بازسازی عراق را خواستار شد.
شاویش اوغلو گفت که در صورتیکه عراق باثبات نباشد منطقه نیز هرگز شاهد ثبات نخواهد بود لذا ما از مشارکت تمام اقشار عراق در روند سیاسی حمایت می کنیم و آماده مشارکت در بازسازی عراق و توسعه تاسیسات زیربنایی آن هستیم.

وی افزود که جایی برای تروریسم در اینده عراق و منطقه وجود ندارد، عراق و بغداد از عظیم ترین مراکز تمدن ما و تاریخ مشترکان هستند و وقت آن فرارسیده که اختلافات را کنار بگذاریم.

امیرعبداللهیان: امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه محقق نخواهد شد

"حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانش در این نشست، گفت: "این کنفرانس تأکیدی بر تلاش‌های عراق در همکاری میان کشورهای منطقه است."
او با اشاره به اینکه "عراق جدید و عاری از تروریسم نیاز به بازسازی دارد"، خاطرنشان کرد: "ایران همانطور که از امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند، آمادگی خود را برای توسعه این کشور اعلام می‌کند."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها